In België ontstond de voorbije weken plots enige ‘consternatie’ in bepaalde media rond spotgoedkope privatelabelchampagnes in de grootdistributie. Er werd zelfs met enige dramatiek gesproken over een unieke en nooit geziene prijzenoorlog.
Misschien is het geheugen van sommige industry watchers wel beperkt of te gemarineerd, want de prijzenslag die we nu in sommige supermarkten zien, is minstens identiek aan die die in het kielzog van de financiële crisis van 2008-2009 uitbrak.
Ook toen werd er ‘gebradeerd’ dat het een lieve lust was om de stocks bij vooral coöperatieven op te ruimen. Ook toen lagen er bij ons champagnes in de rekken onder de 10 euro-grens. Ook toen volgden de populaire merkchampagnes deze dalende trend met campagnes als twee flessen kopen, derde gratis.
Dagelijks kreeg ik op een bepaald moment zelfs e-mails vanuit onze Belgische grootdistributie waarin ze bazuinschallend hun volgende korting presenteerden en daarmee (heel tijdelijk) met hun private label onder de prijs van een concurrent doken. Als ik me niet vergis is de hele heisa gestopt toen er een champagne aan 8,92 euro op het schap stond.
Eén grote winnaar?
Maar los van deze minimediastorm, is het misschien belangrijker om eens naar de Franse thuismarkt te kijken, aangezien die nog altijd richtinggevend is voor de gezondheid van de globale champagneverkoop. Want Fransen zijn voorlopig nog altijd de meest fanatieke bubbelslurpers.
Welke merken zijn kortom de sterkhouders in Frankrijk nu de eindejaarsfeesten naderbij schuiven? Merken die er vooral in de grote supermarktketens worden verkocht.
Het palmares ziet er als volgt uit:
- Nicolas Feuillatte (coöperatieve) met 4,5 miljoen verkochte cols (flessen)
- Alfred Rothschild (Lanson) met 1,9 miljoen cols
- Charles Lafitte (Vranken-Pommery Monopole) met 1,8 miljoen cols
- Mumm (Pernod-Ricard) met 1,6 miljoen cols
- Canard-Duchêne (Champagnes & Châteaux France) met 1,4 miljoen cols
- Heidsieck Monopole (Vranken-Pommery Monopole) met 1,1 miljoen cols
- Montaudon (coöperatieve Alliance Champagne) met 1 miljoen cols
- Chanoine (Lanson) met 1 miljoen cols
- Charles De Cazanove (G.H. Martel & Co) met 0,9 miljoen cols
- De Castellane (Laurent-Perrier) met 0,8 miljoen cols
Deze top tien illustreert wel één ding: zelfs in deze moeilijke marktomstandigheden, met een wereldwijd sensationeel gekrompen verkoop, is de opmars van Feuillatte in de Franse grootdistributie ongezien. Ook hun commerciële voorsprong op de volgende concurrenten lijkt enorm.