Berlijn leidt nieuwe fietssnelweg dwars door stadscentrum

Berlijn wil tegen eind dit decennium een netwerk van honderd kilometer fietssnelwegen hebben aangelegd. Het kroonjuweel van het project wordt de Ost-West-Route, die over een afstand van 38 kilometer de oostelijke en westelijke grens van de Duitse metropool moet verbinden en dwars door het stadscentrum zal leiden.

De aanleg van de route zou het fietsers mogelijk moeten maken om op tweeënhalf uur de volledige stad te doorkruisen.

Zes districten

Het traject van de Ost-West-Route zou gaan van Hönow in het oosten van Berlijn naar Spandau in het westen. Fietsers zouden daarbij even snel op hun bestemming moeten kunnen arriveren als auto’s.

Infravelo, het planbureau van de staat Berlin-Brandenburg, tekende in het voormalige oostelijke deel van de Berlijn een route van drieëntwintig kilometer uit tussen Hönow en het tramstation Tiergarten. Vervolgens loopt het traject verder over een afstand van vijftien kilometer door het westen van de stad tot in Spandau.

De Ost-West-Route passeert door de districten Marzahn-Hellersdorf, Lichtenberg, Friedrichshain-Kreuzberg, Mitte, Charlottenburg-Wilmersdorf en Spandau en bereikt daarmee een gebied met ongeveer 513.000 inwoners.

“De fietssnelwegen moeten aan de fietsers een aantrekkelijk aanbod presenteren”, benadrukte Meike Niedbal, staatssecretaris van Mobiliteit in Berlin-Brandenburg, in een commentaar op de aankondiging. “De fiets moet zich hier comfortabel, veilig en snel kunnen verplaatsen, zodat hij ook over langere afstanden een echt alternatief voor de auto kan zijn.”

“De geplande Ost-West-Route biedt hiervoor veel potentie. Dat geldt ook voor stedenbouw, want met de aanleg van nieuwe fietspaden worden ook bestaande gebieden herverdeeld.”

Investering

De route passeert onder meer langs de Schloßplatz, Unter den Linden, de Alexanderplatz, de Brandenburger Tor en de Straße des 17. Juni. Het volledige traject moet tegen eind dit decennium zijn voltooid, maar afzonderlijke secties zouden al voordien in gebruik moeten kunnen worden genomen.

De aanleg van het traject zou een investering vergen van ongeveer 58 miljoen euro. Gehoopt wordt dagelijks ongeveer 6.700 bewoners te kunnen aanzetten van de auto op de fiets over te stappen. Hierdoor zou tevens een jaarlijkse uitstoot van bijna 1.000 ton koolstofdioxide kunnen worden bespaard.

Op een aantal locaties zou het autoverkeer enkele rijstroken moeten afstaan om de fietssnelweg te kunnen aanleggen. Eveneens zullen een reeks parkeerplaatsen tot fietspad worden omgevormd.

De Ost-West-Route is binnen de planning voor het volledige netwerk van fietssnelwegen in Berlijn het verst gevorderd. Verwacht wordt echter dat een aantal andere routes uiteindelijk toch sneller in gebruik zullen kunnen worden genomen.

“De planning en bouw van snelle fietsverbindingen binnen het stedelijk gebied met een beperkte ruimte vormt immers een grote uitdaging”, merkt Gabriele Gluth, verantwoordelijke van InfraVelo, daarbij op.

Meer