De wagenproducenten gaan nog steeds gebukt onder het tekort aan halfgeleiders. Er zijn zodanig weinig chips dat ze gedwongen worden om bepaalde populaire opties uit hun wagens te verwijderen.
Wie vandaag een wagen koopt, krijgt daarbij doorgaans heel wat opties, zoals autostoelverwarming, die de volledige rij-ervaring verbeteren. Om dergelijke hoogtechnologische opties aan te bieden, moeten de wagenproducenten wel over voldoende materiaal beschikken, waaronder chips. Door het tekort aan halfgeleiders zijn die opties niet langer een vanzelfsprekendheid.
Geen autostoelverwarming
In de fabrieken van de wagenproducenten staan heel wat wagens die af zijn en dus kunnen functioneren, maar die nog niet over alle elektronische opties beschikken. Ze worden dus verplicht om die wagens te verkopen zonder extra’s. Autostoelverwarming mag dan wel een luxe zijn in West-Europa, maar in koudere klimaten zoals Noord-Amerika en Scandinavië wordt die optie beschouwd als essentieel, zelfs noodzakelijk, voor reizen in de winter. En het koude seizoen is nog lang niet voorbij in deze delen van de wereld, meldt CNBC.
General Motors is één van de producenten die tijdelijk geen autostoelverwarming meer aanbiedt. Het bedrijf liet wel al weten dat die optie achteraf nog geïnstalleerd kan worden, wanneer het chiptekort van de baan is. GM schat dat deze belangrijke aftersales-operatie in 2022 kan worden uitgevoerd.
Het einde is nog niet in zicht
Vraag blijft natuurlijk wanneer het chiptekort definitief voorbij zal zijn. Jessica Caldwell, directeur Insights van autosite Edmunds, gelooft dat we nog niet uit het slop zijn: “We denken dat er een magische tijd aanbreekt waarin er genoeg chips zullen zijn, en dat alles opnieuw kan beginnen. Maar dat proces kan heel lang duren, want op dit moment zien we voorraden die 75-80 procent lager zijn dan normaal, en dat soort cijfers kom je niet snel te boven.”
Zelfs Tesla, dat er min of meer in geslaagd was door de mazen van het net te glippen, heeft onlangs (zonder het te zeggen) een essentieel onderdeel voor de functie “autonoom rijden” verwijderd. Een derde update moet de wagen zelf laten rijden zonder dat een bestuurder het stuur aanraakt. Auto’s uit de fabriek in Shanghai, die ook wagens aan Europa levert, zullen niet over die functie beschikken. Als gevolg daarvan zullen de eigenaars op een later tijdstip die optie moeten laten installeren.
Ook België ontsnapt niet aan de crisis op de markt van halfgeleiders. Voor het chiptekort duurde het gemiddeld 4 maanden om een nieuw voertuig te ontvangen. Tegenwoordig duurt het tussen de 6 maanden en een jaar. In een nieuwe auto zitten tussen de 250 en 300 halfgeleiders. Fabrikanten kunnen niet besparen op chips voor veiligheid, dus zijn het de andere comfortopties die worden getroffen: achteruitrijcamera, autodetector in de achteruitkijkspiegel, digitaal dashboard.
(NS)