Autobouwer BMW klopt Europese emissiedoelstellingen, met dank aan onder meer Mini

De Duitse autofabrikant BMW Group is er vorig jaar in geslaagd om op het gebied van emissies betere prestaties af te leveren dan de doelstellingen die de Europese Unie naar voor heeft geschoven. Dat succes is in belangrijke mate te danken aan de toenemende vraag naar elektrische wagens, de groeiende verkoop van dochtermerk Mini en vorderingen in de efficiëntie van de verbrandingsmotoren.

De vloot van de BMW Group liet vorig jaar een gemiddelde uitstoot van 115,9 gram per kilometer optekenen. De Europese Unie, Noorwegen en IJsland tolereerden een uitstoot van 126 gram per kilometer.

Nieuwe modellen

BMW bracht vorig jaar twee totaal nieuwe volledig elektrische modellen – de iX en de I4 – op de markt. De autofabrikant hoopt dit jaar de wereldwijde omzet van elektrische voertuigen te verdubbelen tot meer dan 200.000 exemplaren.

Dat streven moet door de lancering van twee nieuwe elektrische types – i7 en iX1 – worden ondersteund. Volgend jaar wordt die elektrische vloot met het model 5 Sequence uitgebreid.

Het Britse zustermerk Mini leverde een belangrijke bijdrage aan de vermindering van de ecologische voetafdruk van de vloot. Het merk kon immers rekenen op een sterke vraag naar twee elektrische wagens – de volledig elektrische Mini Electrical en de de plugin-hybride Cooper SE Countryman – die op de markt werden gebracht.

De Mini Electrical was met een verdubbeling van de verkoop tot 34.851 exemplaren, het meest succesvolle model van het Britse merk. De verkoop van de Cooper SE Countryman steeg met 24 procent tot 18.392 eenheden.

De totale verkoop van Mini steeg met 3,3 procent tot 302.144 wagens. De groep is van plan om van Mini tegen het einde van dit decennium een exclusief elektrisch merk te maken. Volgend jaar start Mini in China een joint-venture met de lokale autobouwer Great Wall voor de productie van twee elektrische wagens die op de Chinese en internationale markt moeten worden verkocht.

Halfgeleiders

Oliver Zipse, topman van de BMW Group, stelde te verwachten dat de verkoop van de merken tegen het einde van dit decennium voor ongeveer 50 procent uit volledig elektrische wagens zal bestaan. Dat zou overeenkomen met ongeveer 1,5 miljoen exemplaren per jaar. Tegen het midden van dit decennium zou meer dan 30 procent van de totale verkoop uit elektrische of hybride exemplaren moeten bestaan.

De BMW Group voegt zich met zijn uitstootresultaten bij een aantal andere autofabrikanten – zoals de Volkswagen Group, Mercedes en de Renault Group – die hebben aangegeven hun emissiedoelstellingen voor het voorbije jaar hebben gehaald.

Dat succes is volgens analisten mogelijk mede te danken aan het tekort aan halfgeleiders. Dit probleem heeft de constructeurs immers aangezet prioriteit te geven aan de productie van geëlektrificeerde modellen en types met een hogere marge.

De Europese emissiedoelstellingen zijn sinds het begin van dit decennium steeds scherper gesteld. Een uitzondering voor de voertuigen met de hoogste uitstoot werd vorig jaar geschrapt, terwijl het systeem met supercredits – dat een dubbele waarde opleverde voor de verkoop van elektrische voertuigen – volgend jaar afloopt.