Onderzoek Audi: Slechts helft Belgen klaar om naar elektrisch rijden te switchen 

In België verklaart nog altijd minder dan de helft van de autobestuurders zich bereid om naar de elektrische mobiliteit over te stappen. Dat blijkt uit een studie van Audi België en het onderzoeksbureau iVox eind vorig jaar bij tweeduizend Belgische autobestuurders. De resultaten maken volgens de onderzoekers duidelijk dat er nog heel wat werk voor de boeg blijft om de Belgische chauffeur te overtuigen daadwerkelijk de stap naar de elektrische mobiliteit te zetten.

Waarom is dit belangrijk?

“We staan op de drempel van een heel nieuw tijdperk”, zegt Philip Copmans, vlootmanager van Audi België. “Maar er is nog wat werk om de Belg ervan te overtuigen effectief de stap te zetten.”

De context: Vanaf begin 2026 zullen ondernemingen in België voor hun bedrijfsvloot alleen nog op fiscale kortingen kunnen rekenen wanneer ze beroep doen op elektrische auto’s of voertuigen op waterstof.

Dat is een maatregel die een einde zal maken aan de bedrijfswagen met een verbrandingsmotor. Dit type voertuigen zal voor de bedrijven immers fiscaal niet langer interessant meer zijn. Deze deadline ligt minder dan duizend dagen verder in de toekomst, maar vele Belgische autobestuurders stellen zich tegenover de elektrische wagen nog altijd bijzonder terughoudend op.

En nog: Vicepremier Petra De Sutter (Groen) lanceert vandaag ook een specifiek voorstel voor de aanschaf van elektrische bestelwagens.

Maar is iedereen wel bereid? Uit het onderzoek van Audi België blijkt immers dat er nog een grote verdeeldheid heerst over de elektrische wagen.

  • Vastgesteld werd dat slechts 47 procent van de Belgische autobestuurders momenteel tegenover de elektrische auto een positieve houding aanneemt. 
    • Er is daarbij een duidelijke kloof tussen bestuurders onder de grens van 35 jaar en 55-plussers. In de eerste categorie staat 62 procent van de chauffeurs positief tegenover elektrische wagens, maar bij de 55-plussers daalt dat cijfer tot 36 procent.
    • Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat 24 procent van de ondervraagden geen enkel voordeel ziet in de aanschaf van een elektrische wagen.
  • De belangrijkste barrières die bestuurders zouden tegenhouden om op een elektrische auto over te stappen, zijn de aankoopprijs (60 procent), de actieradius (52 procent) en het gebrek aan laadpalen (46 procent). Tevens moest worden vastgesteld dat 57 procent van de Belgen nog nooit in een elektrische wagen heeft gezeten.
    • “De hinderpalen die vandaag worden gesignaleerd, zullen geleidelijk aan opgelost geraken”, merkt Audi België daarbij echter op.
    • “De actieradius van elektrische wagens wordt steeds groter. Ook het aantal laadpunten zal verder toenemen, wat bij de chauffeurs tot een geruster gemoed zal leiden. Maar veel heeft natuurlijk ook te maken met een mindset.”
  • “Vandaag willen velen nog steeds het gevoel hebben op elk moment van de dag met de auto heen en terug naar Parijs te kunnen rijden, terwijl dat uiteraard helemaal niet nodig is”, verduidelijkt Philip Copmans.
    • “Het inplannen van een tussenstop aan een snellader om de batterij tot 80 procent op te laden, neemt bij de jongste modellen elektrische wagens minder dan een half uur in beslag. Dat is ideaal voor een rustmoment of lunchpauze.”
    • Copmans verwijst daarbij naar de Audi A6 e-tron, die volgend jaar op de markt komt en op een autonomie van 700 kilometer zou kunnen terugvallen. “Bovendien zal door een efficiënt oplaadsysteem op amper tien minuten tijd voldoende energie kunnen worden opgenomen om opnieuw meer dan 300 kilometer af te leggen”, voorspelt hij.

Onvoldoende laadpalen: Het onderzoek bracht verder aan het licht dat 89 procent van de Belgen vindt dat er in België onvoldoende laadpalen voor elektrische auto’s zijn te vinden.

  • Ook beweert 38 procent van de ondervraagden die wel eens met een elektrische wagen rijdt, al te hebben meegemaakt dat de autobatterij leeg was en er geen laadpaal in de buurt was.
    • Vooral in het zuiden van België zou dit voor de bestuurders van elektrische wagens een grote hinderpaal vormen. Bij de Nederlandstalige respondenten maakt 21 procent melding van het probleem, maar bij Franstaligen loopt dat op tot 59 procent.
    • Bovendien zegt 43 procent van de Franstaligen dat de dichtsbijzijnde laadpaal zich op meer dan tien kilometer van zijn woning bevindt. Bij de Nederlandstaligen valt dit terug tot 14 procent.
    • Philip Copmans benadrukt dat elektrische wagens nochtans duidelijk de toekomst vormen. “Tegen het ogenblik waarop in België de fiscale voordelen voor wagens met een verbrandingsmotor worden afgeschaft, zal Audi twintig elektrische modellen op de markt hebben”, merkt hij op. “Maar de laadinfrastructuur moet natuurlijk wel volgen, of liefst zelfs voorop lopen.”

Ecologische motieven: Ook kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat de baten voor het leefmilieu door de Belgische chauffeur als de belangrijkste voordelen van de elektrische wagen worden bestempeld.

  • De ecologische meerwaarde wordt immers door 42 procent van de chauffeurs als één van de drie belangrijkste motieven voor een eventuele aankoop van een elektrische wagen vernoemd, gevolgd door een aanzienlijke daling van de geluidsoverlast (35 procent) en besparingen op brandstof (30 procent).
  • Uit het onderzoek bleek tenslotte nog dat de Belgen nog niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de nieuwe fiscale maatregelen.
    • Er moest immers worden genoteerd dat maar liefst 86 procent van de werkende Belgen aangeeft door hun bedrijf over de veranderende wetgeving nog niet voldoende te zijn geïnformeerd.
    • Ook vindt amper 37 procent van de Belgen het een goede maatregel dat vanaf 2026 enkel volledig elektrische bedrijfswagens nog fiscaal voordelig zullen zijn.

Vorig jaar bestond de vloot van nieuw ingeschreven auto’s voor 62 procent uit bedrijfswagens. Dat komt overeen met 226.927 voertuigen.

Meer