Audi gaat in zee met Chinees merk voor elektrische wagens

Autofabrieken over heel Europa sluiten de deuren. – EPA

De First Automobile Works (FAW) pompt met Audi maar liefst 3,8 miljard euro in de omschakeling naar elektrische auto’s. Met de investering zal een nieuwe fabriek worden opgetrokken in de thuisbasis Changchun. Tegen 2024 rollen de eerste wagens van de band.

Tegen 2025 wil China dat één op vijf auto’s in het land elektrisch zijn, geen gemakkelijke opgave voor één van de grootste auto-industrieën van de wereld. Toch is het land al goed op weg. In december steeg de verkoop van elektrische auto’s voor de vijfde maand op rij in China, volgens persagentschap Bloomberg. Zeker bedrijven als Tesla plukken daarbij de vruchten van hun investeringen. Vorig jaar verkocht Tesla al één op drie van hun wagens in China.

De Chinese regering verwacht dat de verkoop van elektrische voertuigen dit jaar nog zal stijgen met vijftig procent, wat neerkomt op zo’n 1,8 miljoen wagens. Tegen 2025 zouden dat al 3 miljoen stuks per jaar moeten zijn.

Volkswagen en BMW

De FAW groep en Audi zullen de fabriek in de noordoostelijke provincie Jilin bouwen, rond de stad Changchun. FAW bouwt daar al auto’s met Volkswagen, waar Audi deel van uitmaakt. Volgens Audi topman Markus Duesmann zal de Duitse groep voor 60 procent eigenaar van de fabriek zijn.

Ook een andere Duitse autogigant heeft onlangs een partner gevonden in China. BMW bouwt samen met het Chinese Great Wall Motors elektrische wagens in de Spotlight Automotive joint venture.

EU-China deal

Dat Audi oprukt naar de elektrische auto-markt van China is geen toeval. Op de laatste dag van 2020 keurden Europese leiders met Chinese president Xi Jinping een historische investeringsdeal goed. Deze zou Europese autobouwers toegang geven tot de verkoop van elektrische voertuigen in het land en de samenwerking met Chinese entiteiten versoepelen. Het akkoord moet nog goedgekeurd worden door het Europese parlement.