Nu de meeste overheden hun kar gekeerd hebben en het dragen van stoffen mondmaskers aanraden, is de verkoop van de mondkapjes in allerhande kleuren en maten over de hele wereld een ontluikende business.
Veel is er niet nodig om zelf een mondkapje te maken. Arlette Daniëls, zaakvoerder van Lingerie Daniëls uit Bilzen, toont in een videoclipje dat de wereld rondging hoe een beha omgetoverd wordt tot een modieus mondmasker.
Mocht u daar geen zin in hebben, dan bieden online marktplaatsen als Etsy soelaas. De artisanale webwinkel, ook wel eBay voor hipsters genoemd, lanceerde een oproep aan zijn aanbieders om mondmaskers te ontwerpen en kreeg massale reacties. Tegelijkertijd boomt de vraag, omdat almaar meer landen aanraden om buitenshuis neus en mond te bedekken, zeker in de winkel en in sommige landen ook gewoon op straat. En om de al haperende bevoorrading van medische mondmaskers aan hulpverleners niet verder te bemoeilijken, raden de overheden doorgaans aan om stoffen maskers te dragen. De nieuwe markt komt voor kleine ambachtslui in de mode-industrie als een godsgeschenk in moeilijke tijden.
Ook marketing- en merchandisingbedrijven ruiken nieuwe business. Wat wellicht navolging zal krijgen: de Duitse voetbalclub Fortuna Düsseldorf ontwierp voor de fans een mondmasker in de eigen clubkleuren, met als spitse slogan ‘Onze verdedigingsstrategie’. Kostprijs: 6,95 euro.
Ook de zakenman wordt niet vergeten. De Berlijnse stropdassenmaker Auerbach biedt al een uitgebreid gamma aan, mogelijk in hetzelfde patroon als de bijhorende das.
Lees ook: