Apple verleidt opnieuw meer Chinezen met iPhone

Afgelopen december heeft Apple zo’n 3,2 miljoen iPhones verkocht in China. Het gaat hier om een stijging van maar liefst 18 procent tegenover december 2018. Dat blijkt uit cijfers van de Chinese overheid.

Terwijl wij de cadeautjesperiode hier afgesloten hebben, maakt China zich op voor het Chinees Nieuwjaar van 25 januari. Dat het Jaar van de Rat van start gaat, is een belangrijke feestdag in het land en daar horen onvermijdelijk opnieuw cadeautjes bij. Niet dat de Chinezen afgelopen maanden niet wisten wat te kopen, want de iPhone is blijkbaar een gegeerd goed.

Huawei doet Apple pijn

In december alleen al werden er meer dan 3,2 miljoen iPhones verscheept naar China, terwijl dat in december 2018 nog om 2,7 miljoen stuks ging. Dat hebben de China Academy of Information and Communication Technology – een denktank van het Chinese ministerie van Industrie – en persagentschap Reuters berekend.

In het verleden piekte de iPhone-verkoop in China al, maar sinds 2015 had Apple te maken van een stagnatie. De langere levenscyclus van de iPhone en de concurrentie van Chinese rivalen waren de boosdoeners. Vooral de opkomst van Huawei deed Apple pijn in China.

Apple slaat nieuwe richting in

Vorig jaar begon Apple dan met een nieuwe aanpak om de verkoop in China aan te zwengelen. De levensduur van de batterijen in de iPhone 11 werd verlengd en de startprijs ging met 50 dollar omlaag. Verder maakte iPhone ook werk van een betere camera voor de iPhone.

Die tactiek lijkt aan te slaan. Niet alleen topman Tim Cook hintte daar al op, maar ook de cijfers bewijzen dat. De gegevens van de Chinese denktank tonen aan dat de iPhone 11 een sterkere verkoop neerzet dan zijn voorganger. Een mooie meevaller voor Apple in de op één na belangrijkste smartphonemarkt ter wereld.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20