Amerikanen zijn gek op wapens en voor Europese bedrijven is dat uitstekend nieuws

In Europa wordt vaak zware kritiek gehoord op het lakse beleid dat in de Verenigde Staten op het gebied van wapenbezit wordt gehanteerd. Tegelijkertijd moet echter worden vastgesteld dat Europese bedrijven zoals Sig Sauer, Glock en Beretta een groeiend aandeel van de Amerikaanse markt inpalmen.

“Op geen enkele andere plek in de wereld koopt de bevolking evenveel wapens als in de Verenigde Staten,” getuigt Jurgen Brauer, expert bij consulent Small Arms Analytics. “Dit jaar zullen Amerikaanse consumenten ongeveer 14,5 miljoen revolvers, pistolen, geweren en shotguns kopen.”

“Een toenemend deel van die voorraden zullen echter door Europese bedrijven worden geleverd. In het begin van de jaren tachtig van de voorbije eeuw hadden buitenlandse bedrijven slechts een aandeel van 10 procent in de Amerikaanse wapenverkoop. Tien jaar geleden was dat aandeel echter opgelopen tot 45 procent.”

Twee jaar geleden was dat aandeel opnieuw gedeeltelijk ingekrompen tot 33 procent.

Lokale productie

“De buitenlandse wapenleveringen zijn vooral afkomstig uit Europa,” aldus het magazine The Economist. “Twee jaar geleden werden in de Verenigde Staten 3,7 miljoen handvuurwapens ingevoerd. Driekwart van die import was afkomstig uit Europa. Oostenrijk, het thuisland van Glock, exporteerde dat jaar 1,3 miljoen vuurwapens naar de Verenigde Staten.”

Er wordt aan toegevoegd dat ook steeds meer Europese wapenfabrikanten beslissen om in de Verenigde Staten zelf een productie te starten. Het Italiaanse merk Beretta, dat zijn omzet voor de helft uit Amerikaanse verkopen haalt, heeft twee jaar geleden in Gallatin in de staat Tennessee een lokale productie opgestart.

De Zwitsers-Duitse fabrikant Sig Sauer heeft al sinds het begin van de jaren negentig een Amerikaanse productie en opende vier jaar geleden in New Hampshire een nieuwe fabriek. Glock, die twee derde van de Amerikaanse politiekorpsen bewapent, heeft een productiesite in Georgia. Ook de Belgische wapenproducent FN Herstal heeft in South Carolina een productie opgezet.

Wapenlobby

The Economist wijst erop dat een aantal Europese fabrikanten ook actief de Amerikaanse wapenlobby steunt. Glock doneerde twee jaar geleden meer dan 100.000 dollar aan diverse divisies van de Amerikaanse National Rifle Association (NRA). Ook Beretta zou over verschillende jaren een bedrag van ruim 1 miljoen dollar hebben gedoneerd.

Sig Sauer vertegenwoordigde twee jaar 12,3 procent van de totale verkopen van handvuurwapens in de Verenigde Staten. Daarmee was het Zwitsers-Duitse bedrijf de derde grootste verkoper op de Amerikaanse markt. Op de vierde plaats stond het Oostenrijkse Glock met een marktaandeel van 7,8 procent. Marktleiders zijn Sturm Ruger en American Outdoor Brands (AOB), het voormalige Smith & Wesson.

Vooral de kwaliteit zou de grote populariteit van de Europese merken moeten verklaren. “Europa beschikt over bedrijven met een grote technische kennis, een historisch opgebouwde expertise en werknemers met een sterke knowhow,” aldus The Economist.

“Glock was een innovator met het gebruik van polymeren om de handvuurwapens lichter te maken. Glock en Sig Sauer starten in de Verenigde Staten met leveringen aan het leger en de politie. Daarna werd de markt verder uitgebreid naar de consumentensector.”

“Net zoals in de luxesector kunnen de Europese wapenfabrikanten uitpakken met een optimale combinatie van design en kwaliteit.”

Meer