Amerikanen massaal naar drankenwinkel: ongeziene stijging tijdens coronacrisis

Als er één grafiek is die duidelijk illustreert wat de enorme impact van de coronacrisis op de alcoholconsumptie is, dan is het wel deze statistiek opgesteld door de American Association of Wine Economists.

Deze brengt voor de Verenigde Staten de maandelijkse verkoop in de detailhandel in kaart van wijn, bier en spirits voor de periode januari 1992 tot en met april 2020. De cijfers overspannen telkens een referentieperiode van meerdere maanden, waardoor de meest recente statistiek afklopt op 1 juli 2020.

De trends zijn duidelijk.

Zo vertoont de alcoholverkoop in de VS een quasi-continu stijgende curve om, uitgedrukt in miljoenen USD, ruim te verdrievoudigen in de referentieperiode.

Maar de meest opvallende beweging vinden we in de (voorlopige) staart van de curve: waar er geen sprake was van enorme fricties tijdens andere ‘economische’ of ‘maatschappelijke’ dips/conflicten – denk maar aan de financiële crisis van 2008 en de daaropvolgende jaren – piekt de curve enorm eens COVID-19 heeft toegeslagen.

Vooral in de aanloopweken spurtten de Amerikanen blijkbaar massaal naar de detailhandel en liquor stores om hun alcoholvoorraad aan te vullen. Zelfs als straks, gecorrigeerd met de (vertraagde) verkoopcijfers van mei en juni het hele laatste trimester in beeld wordt gebracht, zal blijken dat de sprong gigantisch is geweest. En nog nooit gezien de voorbije decennia. Ook op dat vlak is corona uitzonderlijk

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.