Amerikaanse elektrische wagens moeten opmerkelijke culturele kloof overwinnen

In de Verenigde Staten moeten elektrische wagens tegen het einde van dit decennium 50 procent van de verkoop van nieuwe auto’s voor hun rekening nemen. Dat heeft de Amerikaanse president Joe Biden gezegd. Maar om dat doel te bereiken, zal Biden volgens sommige analisten de technologie moeten proberen te verkopen aan een sceptische bevolkingsgroep op het Amerikaanse platteland, waar vaak nog altijd steun blijkt voor zijn voorganger Donald Trump.

Uit cijfers van het studiebureau IHS Markit blijkt dat meer dan 76 procent van de verkoop van elektrische wagens vorig jaar geconcentreerd was in staten die zich bij de presidentsverkiezingen bijna anderhalf jaar geleden geleden achter Joe Biden hadden geschaard.

“Dat moet grotendeels worden toegeschreven aan de enorme kloof tussen stad en platteland in de acceptatie van elektrische voertuigen”, meldt het persbureau Bloomberg. “In landelijke gebieden zijn de keuzes meer beperkt, zijn er ook minder laadinstallaties beschikbaar en komen er vanuit de overheid ook minder financiële prikkels. 

Gerichte strategie

Pete Buttigieg, de Amerikaanse minister van Transport, benadrukte dat de verkoop van elektrische voertuigen in landelijke gebieden – waar voormalig president Trump de grootste populariteit geniet – een belangrijk onderdeel is van de strategie van de regering om de adoptie van elektrische wagens te versnellen en de emissies van het autoverkeer te verminderen.

Buttigieg zei dat de Amerikaanse regering binnenkort een strategie voor de promotie van elektrische voertuigen op het platteland zal uitrollen.

“De Amerikanen die het meest profiteren van elektrische voertuigen, zijn de chauffeurs die de grootste afstanden afleggen”, verduidelijkte Buttigieg. “Die groep is meestal op het platteland terug te vinden. We werken er dan ook aan om de beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden in het hele land op te voeren.”

Hij wees er daarbij ook op dat landelijke gebieden vaak meer eengezinswoningen, waar het gemakkelijker is om tijdens de nacht een voertuig op het elektriciteitsnet aan te sluiten, tellen.

Gamechanger

Energie-econoom Teri Viswanath stelde zich sceptisch op tegenover de pogingen om die kloof te dichten, maar stipte ook aan dat modellen zoals de nieuwe F-150 Lightning van Ford, een gamechanger zouden kunnen worden. “Tot nu toe was Tesla vaak de enige keuze op de markt”, voerde Viswanath aan. “Dat valt niet bij iedereen in goede aarde.”

“Met een batterij die 31 procent meer capaciteit biedt, zou de F-150 Lightning bovendien ook geschikt kunnen zijn voor bewoners van het platteland, die grotere afstanden moeten afleggen en ook met een onevenredig groot aantal stroomstoringen moeten afrekenen.”

Viswanath zei dat de regering zich niet alleen moet concentreren op het uitbreiden van corridors voor elektrische voertuigen op de grote snelwegen, maar ook aandacht moet hebben voor de residentiële markt, waar 80 procent van het opladen gebeurt.

Om het publiek te overtuigen wil Biden echter niet alleen in laadinfrastructuur investeren, maar wil hij ook grotere fiscale voordelen aanreiken voor de aankoop van een elektrische wagen. “Daarnaast kunnen ook stimulerende maatregelen van lokale overheden de adoptie van elektrische wagens aanmoedigen”, benadrukt Bloomberg nog.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.