Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 29 MRT

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Amerikaanse autobouwers laten compacte modellen vallen

Logo Business AM
Economie

03/10/2019 | Marc Horckmans | 2 min leestijd

Autobouwers hebben zich de voorbije jaren in belangrijke mate toegelegd op de verkoop van SUV-modellen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het aanbod van compacte wagens in de portfolio van de constructeurs steeds kleiner is geworden. Bovendien heeft het fenomeen – ondanks de inkrimping van de dieselmarkt – geleid tot een verdere stijging van de uitstoot. Door deze evoluties zijn de compacte modellen al grotendeels uit de vloot van de Amerikaanse autobouwers verdwenen. 

Dat zegt Holger Holzer, autospecialist bij de Duitse krant Handelsblatt. In de Verenigde Staten laten de binnenlandse constructeurs inmiddels de markt al zelfs helemaal over aan Japanse en Zuid-Koreaanse importeurs.

Febiac

In de Verenigde Staten is inmiddels nog amper een op tien nieuwe wagens een compact model. Maar ook in Europa loopt het aandeel van de SUV-sector op de automarkt steeds verder op. Dat blijkt ook uit de statistieken van de Belgische sectororganisatie Febiac.

Het voorbije jaar bleken de SUV-modellen van de verschillende constructeurs in België in totaal 119.222 exemplaren te hebben verkocht. Daarmee had de sector een aandeel van 35,97 procent in de totale verkoop van personenwagens.

Dat aandeel is de voorbije jaren gevoelig opgelopen. Twee jaar geleden hadden de SUV-modellen nog een marktaandeel van 29,97 procent. Dat betekende echter al bijna een verdrievoudiging tegenover het begin van dit decennium, toen er gewag werd gemaakt van een aandeel van amper 11,50 procent.

Vier jaar geleden werd voor de eerste keer een marktaandeel van meer dan 20 procent bereikt. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar bleek dat cijfer zelfs opgelopen te zijn tot 37,47 procent.

Aziaten

In de Verenigde Staten heeft nu ook Ford het laatste compacte model uit zijn aanbod geschrapt. Eerder hadden ook General Motors en Chrysler een gelijkaardige beslissing genomen. De markt wordt er nu aangevoerd door Honda Civic en Toyota Corolla.

Bovendien winnen ook modellen zoals de Nissan Sentra, Hyundai Elantra en Kia Forte steeds meer aan populariteit.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton