Autobouwers hebben zich de voorbije jaren in belangrijke mate toegelegd op de verkoop van SUV-modellen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het aanbod van compacte wagens in de portfolio van de constructeurs steeds kleiner is geworden. Bovendien heeft het fenomeen – ondanks de inkrimping van de dieselmarkt – geleid tot een verdere stijging van de uitstoot. Door deze evoluties zijn de compacte modellen al grotendeels uit de vloot van de Amerikaanse autobouwers verdwenen.
Dat zegt Holger Holzer, autospecialist bij de Duitse krant Handelsblatt. In de Verenigde Staten laten de binnenlandse constructeurs inmiddels de markt al zelfs helemaal over aan Japanse en Zuid-Koreaanse importeurs.
Febiac
In de Verenigde Staten is inmiddels nog amper een op tien nieuwe wagens een compact model. Maar ook in Europa loopt het aandeel van de SUV-sector op de automarkt steeds verder op. Dat blijkt ook uit de statistieken van de Belgische sectororganisatie Febiac.
Het voorbije jaar bleken de SUV-modellen van de verschillende constructeurs in België in totaal 119.222 exemplaren te hebben verkocht. Daarmee had de sector een aandeel van 35,97 procent in de totale verkoop van personenwagens.
Dat aandeel is de voorbije jaren gevoelig opgelopen. Twee jaar geleden hadden de SUV-modellen nog een marktaandeel van 29,97 procent. Dat betekende echter al bijna een verdrievoudiging tegenover het begin van dit decennium, toen er gewag werd gemaakt van een aandeel van amper 11,50 procent.
Vier jaar geleden werd voor de eerste keer een marktaandeel van meer dan 20 procent bereikt. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar bleek dat cijfer zelfs opgelopen te zijn tot 37,47 procent.
Aziaten
In de Verenigde Staten heeft nu ook Ford het laatste compacte model uit zijn aanbod geschrapt. Eerder hadden ook General Motors en Chrysler een gelijkaardige beslissing genomen. De markt wordt er nu aangevoerd door Honda Civic en Toyota Corolla.
Bovendien winnen ook modellen zoals de Nissan Sentra, Hyundai Elantra en Kia Forte steeds meer aan populariteit.