Amerikaanse luxechauffeur kiest liefst een suv-model

Sportieve terreinwagens hebben in de Verenigde Staten dit jaar een aandeel van 55 procent in de totale verkoop van luxewagens. Het is de eerste keer in de Amerikaanse autogeschiedenis dat deze modellen de luxemarkt domineren en een groter succes laten optekenen dan de traditionele sedans.

Dat blijkt uit een rapport van autoconsulent Edmunds.com. Volgend jaar zal het aandeel van de suv-modellen volgens Edmunds wellicht al verder opgelopen zijn tot 60 procent. Opgemerkt wordt dat merken zoals Jaguar, Lincoln, Lexus, Porsche en Cadillac bij hun suv-modellen allemaal een grotere verkoop konden melden dan bij de rest van hun portfolio. “Traditionele producenten van luxewagens zoals Jaguar, die meestal als nichemarkten werden bestempeld, kunnen een sterke vraag naar hun suv-modellen melden,” verduidelijkt Jessica Caldwell, directeur sector-analyse bij Edmunds.com.

Vrouwen

“Door de lage benzineprijzen, de veranderende smaak bij de consument en aantrekkelijke nieuwe ontwerpen wordt een ideale groei-omgeving gecreëerd voor de luxueuze suv-markt. Wanneer men rekening houdt met het feit dat luxemerken op een hogere klantentrouw kunnen rekenen dan andere modellen, kan de sector ook in de toekomst verder op succes blijven rekenen.” Onder meer de modellen F-Pace van Jaguar en XC90 van Volvo kenden een groot succes. Er wordt wel opgemerkt dat het succes van de suv-modellen in belangrijke mate te danken is aan vrouwelijke chauffeurs. Er werd immers vastgesteld dat tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar 57 procent van de vrouwelijke kopers van luxewagens voor een suv-model koos. Bij mannelijke chauffeurs daalt dat cijfer tot 49 procent. Er wordt aan toegevoegd dat vrouwen op de markt voor luxewagens in het algemeen aan belang winnen. Vijf jaar geleden vertegenwoordigden vrouwen immers 36 procent van de totale Amerikaanse aankopen van luxewagens, maar dat cijfer is dit jaar opgelopen tot meer dan 40 procent. (mah)