Amazon gaat verkopers in de VS vijf procent extra commissie in rekening brengen om hogere brandprijzen en inflatie door te berekenen.
De extra commissie wordt op 28 april weken ingevoerd en geldt voor een brede waaier van producten op de handelssite. Verscheidene Amerikaanse media zagen het document dat het handelsplatform aan zijn verkopers gaat voorleggen.
Het is voor het eerst in de VS dat een online handelsplatform dit soort stijgende kosten in rekening brengt. Ze gelden als een plus bovenop de reguliere commissies die handelspartners betalen.
Amazon.com stelt, net als bol.com in Nederland en België, zijn platform tegen betaling ter beschikking aan derden. Dat betreft schapruimte in de digitale winkel, maar bijvoorbeeld ook opslag- en vervoerscapaciteit in en vanuit zijn magazijnen. De extra commissie van vijf procent geldt voor die laatste groep. Dat is ook waar Amazon inflatie en stijgend olieprijzen het sterkst voelt.
Het ligt voor de hand dat de winkeliers de gestegen kosten zullen doorbereken aan hun eigen klanten, de consument.
Vervoerders in de lucht, zoals FedEX en UPS, en op de weg, zoals Uber en Lyft, voerden recent ook al prijsverhogingen door.