Alibaba stopt met de verkoop van materiaal voor cryptominers

De Chinese e-commercegigant Alibaba stopt vanaf 8 oktober met de verkoop van materiaal dat door cryptoliefhebbers gebruikt wordt om de digitale munten te minen. Alibaba reageert daarmee op de strengere houding van China tegenover de crypto’s.

De nieuwe Chinese maatregelen tegen cryptomunten wegen op de koersen van diezelfde munten. De grootste cryptomunten op de markt, waaronder Bitcoin (BTC) en Ether (ETH), noteren momenteel onder de koers van een maand geleden. Ook de schuldencrisis bij Evergrande heeft zijn stempel gedrukt op de cryptomarkten.

Onzekerheid over internationale wetgevingen

Hoe dan ook heeft de strengere houding van China nog andere gevolgen voor de cryptobeleggers, en in het bijzonder de miners. Zo heeft Alibaba aangekondigd dat het vanaf 8 oktober stopt met de verkoop van materiaal dat nodig is om crypto’s te minen. “Bij deze beslissing wordt ook rekening gehouden met de instabiliteit van de wet- en regelgeving inzake virtuele valuta’s op diverse internationale markten”, aldus het e-commercebedrijf.

Concreet gaat het bedrijf de verkoop van zowel hardware als software dat gebruikt wordt om crypto’s te delven verbieden. Op de site van Alibaba gaan de volgende twee categorieĂ«n verdwijnen: “blockchain miner accessories” en “blockchain miners”. De e-commercegigant voegde eraan toe dat het ook streeft naar een verbod op de verkoop van cryptomunten, zoals BTC en ETH.

Alibaba zal vanaf vanaf 15 oktober mensen bestraffen die nog materiaal voor miners proberen te verkopen via de site.

Strenge houding China

Volgens de nieuwe Chinese regels zijn alle transacties met digitale munten illegaal in China. “Recent zijn de hype-activiteiten met virtuele munten toegenomen, waardoor de economische en financiĂ«le orde wordt verstoord, wat leidt tot illegale en criminele activiteiten zoals gokken, illegale fondsenwerving, fraude, piramidespelen en het witwassen van geld”, klonk het bij de bekendmaking van de strengere regels.

Alibaba exploiteert verschillende platforms in China, waaronder het platform voor sociale handel Taobao Marketplace, het platform voor online en mobiele handel Tmall en het platform voor digitale marketing Alimama.

Lees ook:

Meer
Emmanuel Vanbrussel en Kasper Goossens
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20