Airbus behoudt leiderschap burgerluchtvaart en troeft Amerikaanse rivaal Boeing af

De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft zijn leiderschap in de burgerluchtvaart voor 2022 behouden.

De essentie: Airbus heeft op woensdag bekendgemaakt dat het vorig jaar 661 vliegtuigen heeft afgeleverd, wat een stijging is van 8 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Het is echter minder dan de oorspronkelijk doelstelling van 720 toestellen.

  • CEO Guillaume Faury gaf toe dat het uiteindelijke aantal geproduceerde vliegtuigen “duidelijk minder was dan het bedrijf had beoogd”. Hij wijt het verminderde aantal aan de “complexiteit van de operationele omgeving”.
  • Zo had de fabrikant het afgelopen jaar te kampen met tekorten aan grondstoffen en arbeidskrachten, en met vertragingen bij de levering van motoren. De oorlog in Oekraïne en de hoge energiekosten hebben de daarnaast de druk op het bedrijf nog verder verhoogd. Faury waarschuwde echter dat de toeleveringsketen ook dit jaar nog kwetsbaar blijft. 
  • Het bedrijf verlaagde vorig jaar twee keer zijn leveringsdoelstelling, vanwege de aanhoudende problemen. Nog vorige maand werd de doelstelling om tegen het einde van het jaar “ongeveer 700” vliegtuigen af te leveren, opgegeven. 

Amerikaanse concurrent: Directe concurrent Boeing leverde vorig jaar 480 toestellen. De Amerikaanse vliegtuigbouwer zag in het laatste kwartaal van 2022 een flinke toename, met levering aan de luchtvaartmaatschappijen United, Southwest en American Airlines. 

  • “We hebben in 2022 hard gewerkt om de 737-productie te stabiliseren, de 787-leveringen te hervatten, het 777-8 vrachtvliegtuig te lanceren en, het allerbelangrijkste, onze klantverplichtingen na te komen”, aldus Stan Deal, president van Boeing Commercial Airplanes aan de Financial Times.
  • “We blijven gefocust op het stimuleren van de stabiliteit binnen onze operaties en de toeleveringsketen”, voegde hij eraan toe. “Naarmate het herstel van de luchtvaartsector doorzet, zien we een sterke vraag in onze hele productfamilie”.

737-Max en de Dreamliner

De achtergrond: De vierde opeenvolgende overwinning van Airbus in de jaarlijkse race voor leveringen, komt na tientallen jaren van dominantie door Boeing. Die werd verstoord na de crashes van twee 737-Max-vliegtuigen in 2018 en 2019 en problemen rond de levering van de 787 Dreamliner, zeggen deskundigen.

  • De 737-Max stond na de twee vliegtuigongelukken wereldwijd bijna twee jaar aan de grond. Bij de crashes kwamen in totaal 346 mensen om het leven en hebben het bedrijf meer dan 20 miljard dollar gekost.
    • Na de crashes moest de 737 Max gedurende een periode van twintig maanden aan de grond worden gehouden om de nodige aanpassingen aan te brengen.
    • De vliegtuigbouwer pauzeerde in januari 2020 de productie van het toestel, waarna die in mei datzelfde jaar geleidelijk werd hervat.
  • In oktober vorig jaar maakte het bedrijf daarnaast bekend dat het in een “laag tempo” 787’s blijft produceren, als gevolg van vertragingen in zijn toeleveringsketen.
Meer