Lufthansa haalt nu ook de Airbus A340-600 uit de mottenballen

Luchtvaartmaatschappij Lufthansa neemt de tien exemplaren van het type Airbus A340 die de carrier in zijn vloot heeft, opnieuw in gebruik. De Duitse maatschappij had het type eerder uit dienst genomen. De viermotorige vliegtuigen bleken immers vanuit ecologische oogpunt over een controversiële techniek te beschikken. Maar Lufthansa, de grootste luchtvaartmaatschappij, heeft dringend extra capaciteit in eerste klasse nodig om aan de vraag te kunnen blijven beantwoorden.

De vliegtuigen krijgen momenteel een specifieke onderhoudsbeurt om tegen het zomerseizoen te kunnen worden ingezet.

Dinosaurus

Met de terugkeer van de A340-600 laat Lufthansa een dinosaurus uit het luchtruim herrijzen om het tekort aan premiumstoelen op lucratieve intercontinentale routes aan te pakken. Door deze stap blijft Lufthansa de grootste exploitant van de A340 en de enige grote luchtvaartmaatschappij die nog met dit vliegtuig vliegt.

Naast de Duitse maatschappij en haar Zwitserse dochteronderneming Swiss, die vier exemplaren actief heeft, worden de toestellen gebruikt door kleinere sectorgenoten zoals Mahan Air uit Iran en Amiri Flight uit Qatar. Andere luchtvaartmaatschappijen, van SAS Airlines tot Virgin Atlantic, hebben het toestel al lang naar de schroothoop verwezen.

Met een lengte van 75,3 meter was de A340 ooit het langste commerciële vliegtuig van de wereld. De toestellen waren bij de uitbraak van de coronapandemie uit dienst genomen. Na de heropstart van de luchtvaart werden tijdens piekperiodes in de zomer telkens enkele exemplaren van het model weer ingezet om de toenemende stroom passagiers te kunnen vervoeren.

Nu wordt echter de hele vloot van de A340 bij Lufthansa opnieuw ingeschakeld. Om diezelfde reden maakte Lufthansa eerder al bekend om ook opnieuw met de superjumbo A380 te gaan vliegen

Ecologisch

De plannen betekenen een verschuiving in het denken over vliegtuigen met een hoog brandstofverbruik, die op het hoogtepunt van de pandemie overal in de wereld werden geparkeerd en definitief met pensioen leken te zijn gestuurd.

De eerste vlucht van de A340 dateert van ruim eenendertig jaar geleden. In totaal bouwde van het toestel 377 exemplaren. De productie van de A340 werd twaalf jaar geleden, na minder dan twee decennia, definitief stopgezet. Er bleken voor het toestel geen nieuwe afnemers meer gevonden te kunnen worden.

Het toestel had moeite om te concurreren met zuinigere tweemotorige modellen zoals de A330 uit hetzelfde tijdperk, die toestemming hadden gekregen om steeds langere intercontinentale routes te vliegen, wat voordien aan viermotorige exemplaren was voorbehouden. De vliegtuigen staan momenteel geparkeerd op luchthavens in Spanje, Duitsland en de Filipijnen.

Vijf toestellen worden in Frankfurt gestationeerd, terwijl de andere München als thuisbasis krijgen. Verwacht wordt dat de vliegtuigen zullen worden gebruikt op routes naar New York, Hong Kong en Bogota. Er dreigt echter ook kritiek vanuit ecologische hoek. De vliegtuigen, die veertien tot negentien jaar oud zijn, halen op het gebied van energie-efficiëntie immers relatief lage scores.