De inzet van generatieve kunstmatige intelligentie kan de Duitse economie jaarlijks honderd manuren besparen per werknemer. Die tijd kunnen ze elders, slimmer besteden. Tot die conclusie komt een studie van het commerciële onderzoeksinstituut IW Consult uit Keulen, dat het in opdracht van Google uitvoerde.
“AI bespaart jaarlijks 100 manuren per persoon”

Waarom is dit belangrijk?
Kunstmatige intelligentie biedt middelen aan bedrijven om hun productiviteit te vergroten en daarmee hun concurrerend vermogen op de internationale markt. Dat zou geen luxe zijn, maar bittere noodzaak. Kosten voor energie, materialen en personeel stijgen en westerse overheden springen niet bij om dat te compenseren.70 procent van werknemers kan de helft van zijn taken automatiseren met AI
De essentie: Innovatie van de processen moet het bedrijfsleven door een volgende digitale transformatie helpen. In dit geval gaat het niet om de digitalisering van de kanalen, maar van brondata en de slimme toepassing daarvan.
- Om de economie op gang te helpen met AI zal zeker de helft van het bedrijfsleven de nieuwe technologie moeten omarmen, aldus de onderzoekers van IW.
- Dat is op zich geen immense opgave, want zeventig procent van werknemers kan de helft van zijn taken automatiseren met AI, aldus een ander internationaal onderzoek. Kortom, de mogelijkheid aan de aanbodzijde is er.
Google ziet 53 miljard euro aan extra financiële waarde
Zoom in: Of, wanneer en met welk doel werkgevers AI gaan inzetten, dat is niet goed te overzien. De onderzoekers vroegen er wel naar in hun enquête. Het blijkt dat zeshonderdduizend ondernemingen in mindere of meerdere mate al AI inzetten.
- Daarbij valt te denken aan tools voor marketing en verkoop (21 procent), informatievoorziening (25 procent), data-analyse (27 procent) en het samenvatten van documenten (34 procent).
- Het mag niet verbazen dat Google een rol voor zichzelf ziet weggelegd in dit landschap. Het laat zich toedichten dat het 53 miljard euro aan financiële waarde in de dienstverlening kan toevoegen met AI-gebaseerde producten als Ads, Android, Cloud, Search en Youtube.
- De helft van de respondenten denkt erover na om in de komende vijf jaar in AI-tools en -diensten te investeren. Het doel: werk van mensen uit handen nemen.
Zoom out: De grootste cloudleveranciers van generatieve AI-diensten zijn louter Amerikaanse bedrijven: Microsoft met OpenAI, Google Bard, Amazon met Anthropic en Nvidia.
- Het is voor eenieder mogelijk om lokaal LLM’s (Large Language Models) te draaien.
- Het zware, fundamentele trainingswerk wordt doorgaans naar een cloud uitbesteed. De kleinere, operationele kunnen vervolgens offline, lokaal worden uitgevoerd.
(evb)