AB Inbev zit gevangen in Russische markt, en gaat er nu zelfs Leffe brouwen

De Belgisch-Braziliaanse biergigant AB Inbev bevindt zich in een lastig parket. Het probeert al sinds april de Russische biermarkt links te laten liggen, maar door een eerder aangegaan samenwerkingsakkoord is dat onmogelijk. Nu gaat de holding zelfs beginnen het bier Leffe te brouwen in Russische brouwerijen.

De Leffe Blond wordt door AB Inbev beschreven als “een authentiek, blond abdijbier met een subtiele, bittere toets”. Het bier lijkt nu echter een vieze nasmaak te krijgen: de productie wordt binnenkort overgeheveld naar zeven Russische brouwerijen. Dat maakte de Belgische Kamer van Koophandel in Rusland al begin deze maand bekend op Twitter.

Niets aan te doen

AB Inbev zit zelf verveeld met de situatie, maar kan er weinig aan doen. De brouwactiviteiten in Oekraïne en Rusland worden beheerd door AB Inbev Efes, een joint venture van ’s werelds grootste brouwer en het Turkse Anadolu Efes. Beide partijen bezitten elk vijftig procent van de aandelen, maar Efes heeft de operationele touwtjes in handen.

Gesprekken lopen

Hierdoor kan AB Inbev zelf niet wegtrekken uit Rusland. Het moet met Efes onderhandelen over een overname van de aandelen, maar die onderhandelingen verlopen bijzonder stroef. Al in april sprak de Leuvense brouwer de wens uit om uit Rusland te vertrekken, of alvast te stoppen met de verkoop van zijn bier. Efes weigert dit echter: zo kan het een sterkere positie afdwingen in de onderhandelingen.

In een reactie laat AB Inbev aan Business AM weten: “AB InBev Efes is een joint venture, waarin AB InBev geen controlebelang heeft. Actieve gesprekken tussen de partijen over de verkoop van het belang van AB InBev in de AB InBev Efes joint venture aan haar partner, de Turkse brouwer Anadolu Efes, worden voortgezet. De opschorting van de licentie voor de verkoop van bepaalde merken maakt deel uit van de lopende transactiebesprekingen met Anadolu Efes.”

Steun aan Oekraïne

AB Inbev zit voorlopig dus gevangen in de joint venture, maar gaf al in april aan hier geen financiële voordelen uit te putten, een move die het bedrijf 1,1 miljard euro kostte. Tegelijk toont het bedrijf zich ook solidair met Oekraïne: niet alleen zou het het Oekraïense bier Chernigivske lanceren in België en andere landen in de wereld en de opbrengst doneren aan humanitaire hulp in het land; ook Oekraïense medewerkers en familieleden werden geholpen.

AB Inbev assisteerde bij het zoeken naar een woonplaats en financiële steun. Daarnaast doneerde het aan verschillende NGO’s en hulporganisatie Caritas, en werkte het samen met lokale bedrijven en organisaties om voedsel, dekens, medisch materieel en drinkbaar water tot bij de mensen in Oekraïne te krijgen.

(ns)

Meer