Toyota lanceert elektrisch offensief: 30 nieuwe modellen tegen 2030

De Japanse autobouwer Toyota, die pionierde met zijn hybride model Prius, kondigt een offensief in volledig elektrische auto’s aan. De investeringen worden opgetrokken en de pijplijn voor de komende acht jaar oogt ambitieus.

Toyota is een beetje een buitenbeentje in autoland, omdat het voor verscheidene brandstoffen een toekomst ziet. Terwijl een concurrent als Tesla alleen e-auto’s bouwt, beloofde Toyota-topman Akio Toyoda recentelijk nog verder onderzoekswerk te zullen verrichten naar alternatieven als de waterstofauto of synthetische brandstoffen. De Japanse autobouwer was met de Prius ook de pionier in hybride wagens (deels elektriciteit, deels benzine).

Hogere ambities

Om de markt ervan te overtuigen dat Toyota ook van plan is een hoofdrol te spelen in volledig elektrische wagens, kondigde Akio Toyoda dinsdag een offensief in dat segment aan, voor zowel Toyota als zustermerk Lexus:

  • Toyota wil tegen 2030 jaarlijks 3,5 miljoen elektrische voertuigen verkopen. Dat is 75 procent meer dan een eerdere doelstelling.
  • Er komen tegen dan 30 nieuwe elektrische modellen op de markt.
  • De investeringen in batterijen worden over dezelfde periode opgetrokken tot omgerekend 15 miljard euro, of 33 procent meer dan wat nog maar in september aangekondigd werd.
  • Voor de Europese markt wordt de batterij-elektrische familie bZ uitgebreid met een kleine crossover, volgend op de recent voorgestelde elektrische SUV bZ4X.

“Brandstof van de toekomst nog onduidelijk”

Topman Toyoda, die ook enkele voorlopige versies van elektrische Lexus-modellen voorstelde, gaf op de persconferentie nog een woordje uitleg over zijn multi-brandstofstrategie.

“Wat betreft de reden waarom we zoveel opties proberen te behouden: in termen van bedrijfsmanagement zou je kunnen denken dat het efficiënter zou zijn om ons op minder keuzes te concentreren. We geloven echter dat snel aanpassen aan veranderingen in de toekomst belangrijker is dan proberen de toekomst, die onzeker is, te voorspellen. Daarom willen we opties beschikbaar houden voor onze klanten totdat het juiste pad duidelijk is.”

(bzg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.