Toyota maakt auto op waterstof Mirai in een klap 20 procent goedkoper

De Toyota Mirai

Omdat er zo weinig laadstations zijn, komt de waterstofauto in België niet van de grond. Het ontmoedigt het Japanse Toyota niet om zijn vernieuwde model Mirai in ons land opnieuw te lanceren, maar deze keer aan een fors lagere prijs.

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof (H2) gebruikt als energiebron. De enige uitstoot is zuiver water.

Ondanks die ecologische troef, blijft een wagen op waterstof een rariteit op de Belgische wegen. Over heel 2019 werden er amper acht nieuwe waterstofwagens ingeschreven in België, evenveel als een jaar eerder. Er zijn momenteel ook maar 2 laadstations: in Zaventem bij Toyota Europe en in Halle nabij de hoofdzetel van supermarktgroep Colruyt.

Toch geeft Toyota, samen met Hyundai de grootste believer in dit segment, de hoop niet op zoals Mercedes dat deed. Zijn waterstofmodel Mirai, dat een forse update kreeg, wordt ook op de Belgische markt geherlanceerd. Met deze ingrepen probeert Toyota de Mirai aantrekkelijker te maken:

  • De basisprijs wordt met circa 20 procent verlaagd: van ongeveer 80.000 euro naar 64.470 euro
  • Een bijkomende, derde waterstoftank verhoogt het rijbereik met 30 procent, tot ongeveer 650 kilometer. Daarmee doet de waterstofauto het beter dan de klassieke elektrische auto.
  • De tanks zijn opgesteld in een T-configuratie, waarbij de langste tank in de lengte en centraal onder de voertuigvloer geplaatst is, terwijl de twee kleinere tanks lateraal onder de achterstoelen en de bagageruimte ondergebracht zijn. Samen zijn ze goed voor 5,6 kilogram waterstof, in vergelijking met 4,6 kilogram in de twee tanks van de bestaande Mirai.
  • De brandstofcel werd van onder de voortuigvloer naar het frontcompartiment verplaatst, terwijl de batterij en de elektromotor achteraan werden gepositioneerd. Dat moet de wagen stabieler maken.
  • Een nieuw design met een ruimere cabine

Het onderstel van de Mirai

Toyota, dat eerder dit jaar ook al een vrachtwagen op waterstof voorstelde, begon in 1992 met de ontwikkeling van een elektrisch voertuig op basis van een waterstofcel. De Mirai-sedan werd in 2014 voor het eerst op de wereldmarkten geïntroduceerd.

De ambities met de 2.0-versie liggen hoog. De Japanse autobouwer verwacht een tienvoudige toename van de wereldwijde Mirai-verkoopcijfers. ‘De bruikbaarheid van de waterstofwagen zal geleidelijk toenemen naarmate de markten hun waterstofinfrastructuur verbeteren, het aantal vulstations stijgt en overheden en lokale instanties nieuwe stimulansen en regelgeving voor een schonere mobiliteit introduceren.’

Lees ook: