Het Britse technologiebedrijf QinetiQ heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met de Amerikaanse autofabrikant AM General, constructeur van legervoertuigen, voor de ontwikkeling van een hybride elektrisch aandrijfsysteem dat voor militaire operaties geschikt zou kunnen zijn.
De systemen zullen worden ingebouwd in een aantal exemplaren van de Humvee, een Amerikaans militair voertuig dat op de befaamde Hummer is gemodelleerd. Een eerste elektrisch model van de Humvee zou nog tegen eind dit jaar kunnen worden voorgesteld.
Virtual reality
De twee bedrijven merken op dat verschillende elektrische technologieën zullen worden ontwikkeld die door militaire voertuigen op land kunnen worden gebruikt. Daarnaast willen de twee bedrijven de efficiëntie van de militaire prestaties opvoeren, terwijl het ook de bedoeling is om de ecologische voetafdruk van legeroperaties terug te schroeven.
Daarbij zullen ook twee interactieve versies, met virtual reality, van de Humvee worden gemaakt. Deze modellen zullen worden gebruikt om te onderzoek op welke manier elektrische en automatische aandrijftechnologie optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd.
“De ontwikkeling die op het vlak van elektrische aandrijfsystemen is gerealiseerd, toont dat er een geloofwaardig alternatief bestaat voor het conventionele mechanische ontwerp van militaire voertuigen”, benadrukt Mike Stewart, chief technology officer (CTO) van QinetiQ.
“De ontwikkeling van elektrische systemen kan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop legers op het slagveld zullen kunnen opereren.”
Nieuw tijdperk
Stewart wijst erop dat de militaire wereld op de drempel van een nieuwe tijdperk staat, met de inzet van duurzame en veelzijdige gevechtsvoertuigen die in staat zijn een antwoord op complexe bedreigingen te bieden en tegelijkertijd de impact op het leefmilieu kunnen minimaliseren.
De integratie van een hybride elektrisch aandrijfsysteem zal de Humvee volgens de bedrijven in staat stellen om ook op terrein met grotere uitdagingen efficiënt te kunnen blijven opereren.
“De Humvee zal door de nieuwe technologie ook een grotere slagkracht meekrijgen, terwijl tegelijkertijd de akoestische en thermische voetafdruk van het voertuig wordt geminimaliseerd”, merkt Stewart op.
“De technologie zou bovendien op het verbruik van brandstoffen een besparing van 30 procent kunnen opleveren, terwijl de uitstoot van de vloot drastisch wordt verminderd, en tegelijkertijd het operationele bereik kan worden opgedreven.”
(lb)