Topman: “Opel geniet binnen groep Stellantis een bijzondere status”

De Duitse autofabrikant Opel geniet binnen zijn moederconcern Stellantis een bijzondere status. Opel is immers het enige Duitse merk van de groep en daaraan is een speciale prioriteit gekoppeld. Dat heeft Uwe Hochgeschurtz, chief executive van Opel, gezegd tijdens een evenement dat door de Duitse krant Handelsblatt werd georganiseerd.

De jongste maanden waren er weer nieuwe zorgen over de toekomst van Opel gerezen.

Opel heeft in Duitsland fabrieken in de deelstaten Rheinland-Pfaltz, Hessen en Thüringen. Hochgeschurtz zal later deze maand een ontmoeting hebben met de ministers van Financiën van die deelstaten. Nog later heeft ook Carlos Tavares, chief executive van Stellantis, een gesprek met de betrokken ministers.

Concurrentiekracht

In een gesprek met de Duitse zakenkrant Frankfurter Allgemeine Zeitung had Uwe Hochgeschurtz eerder al beloofd alle Duitse vestigingen van Opel – in Rüsselsheim, Eisenach en Kaiserslautern – te behouden. Hij betoogde wel dat de sites aan hun concurrentiekracht zullen moeten werken.

Eerder was er al gespeculeerd over verdere bezuinigingen die bij Opel zouden worden gepland. “Het is een raadsel waarom sommigen twijfelden aan de toekomstige levensvatbaarheid van Opel”, had Hochgeschurtz daarop gezegd. “Opel is op de toekomst beter voorbereid dan ooit voordien sinds de start van dit millennium.”

Tegelijkertijd maakte hij duidelijk dat Opel moest blijven veranderen. “De ontwikkeling van productie van een elektrische auto gaat met minder en ander werk gepaard dan bij een traditionele wagen met een verbrandingsmotor het geval is”, betoogde hij.

“Er zullen minder banen met mechanische vaardigheden nodig zijn, maar anderzijds zal een sterke vraag groeien naar functies met een chemische achtergrond of in de ontwikkeling van software.” Opel heeft momenteel ongeveer 15.000 werknemers.

Eisenach

Opel heeft zijn fabrieken in Eisenach tot minstens eind dit jaar gesloten vanwege een tekort aan chips. Het personeel van de fabriek beschuldigt Stellantis ervan de Duitse verlofregeling uit te buiten om de productie naar andere landen te verplaatsen.

Hochgeschurtz verwierp echter de geruchten dat de productie niet zou kunnen worden hervat. “De planning voorziet nog steeds om de productie begin volgend jaar te hervatten”, merkte de topman op. “Voorwaarde is wel dat een voldoende aanvoer aan chips kan worden gegarandeerd.”

Stellantis werd begin dit jaar gecreëerd door de samensmelting van de autobouwers PSA Group en Fiat-Chrysler. Bij Opel zijn duizenden banen geschrapt sinds de PSA Group vier jaar geleden de Duitse autofabrikant overnam van het Amerikaanse conglomeraat General Motors (GM).

De eerstvolgende vier jaar zijn bijkomende ontslagen echter wettelijk niet mogelijk.

Hochgeschurtz zei nog niet te kunnen speculeren over een tijdstip waarop met het chiptekort zou zijn afgerekend.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.