CEO: “Opel wordt een volledig elektrisch merk in Europa tegen 2028”

De Duitse autofabrikant Opel zei vandaag op een persconferentie dat het volledig zou stoppen met de productie van auto’s met verbrandingsmotoren in Europa tegen 2028.

Dat is een van de meest ambitieuze doelstellingen tot vergroening in de versnellende verschuiving naar elektrische voertuigen.

Over heel de wereld zijn autoproducenten begonnen met het opstellen van tijdschema’s voor het geleidelijk uit productie nemen van benzine- en dieselauto’s. Dit gebeurt in het licht van de steeds strengere normen tegen vervuiling die zijn ingevoerd om de klimaatverandering tegen te gaan.

Maar van de oude merken heeft alleen Jaguar een ambitieuzer tijdschema aangekondigd dan Opel, dat zegt te streven naar een productie van 100 procent elektrische voertuigen (EV’s) in 2025.

Audi zegt dat het tegen 2033 geen auto’s op fossiele brandstoffen meer wil maken, terwijl het Zweedse Volvo 2030 als streefdatum heeft.

Stellantis

Opel is eigendom van de Europese autofabrikant Stellantis, die dit jaar is ontstaan uit de fusie van Peugeot-Citroen en Fiat Chrysler.

In de afgelopen jaren heeft de Duitse autofabrikant zijn gamma verkleind om zich te concentreren op elektrische voertuigen.

Op een persconferentie donderdag zei Opel-CEO Michael Lohscheller dat het bedrijf ook van plan is om een EV-gamma te lanceren op de Chinese markt. Daar is Stellantis er tot nu toe niet in geslaagd om door te breken.

Om zijn imago op te poetsen zal Opel ook een elektrische versie van zijn sportcoupé uit de jaren 1970, de Manta, introduceren tegen “het midden van dit decennium”, zei hij.

Nieuwe EV-batterijfabriek

Stellantis-CEO Carlos Tavares zei donderdag dat de groep van plan is om 30 miljard euro te investeren in de elektrificatie van zijn modellen in de komende vijf jaar.

Hij kondigde ook plannen aan om een nieuwe EV-batterijfabriek te bouwen in een Fiat-fabriek in Termoli, Zuid-Italië.

“We hebben een akkoord bereikt met de Italiaanse regering om haar de transformatie van onze motorenfabriek in Termoli te laten ondersteunen”, zei Tavares.

Stellantis kondigde deze week ook aan dat het een Vauxhall-fabriek in Noord-Engeland zal behouden, met als enige doel er elektrische voertuigen te produceren.

Koolstofneutraal

De Europese Commissie stelt binnen een paar dagen nieuwe regelgeving voor om de EU op koers te houden voor de doelstelling om tegen 2050 koolstofneutraal te worden.

Bronnen van France 24 verwachten dat de Commissie zal aankondigen dat er vanaf 2035 geen nieuwe registraties van benzineslurpers meer mogen komen.

Lees ook: “Als we niet opletten worden elektrische wagens een voorrecht voor de rijken”

Meer