De Franse retailer Carrefour zet in verschillende landen een strategisch partnership op met het Amerikaanse technologieconcern Meta, het moederbedrijf van het sociale netwerkplatform Facebook. Dat heeft Carrefour aangekondigd. Opgemerkt wordt dat de samenwerking de digitale transformatie van Carrefour zal versterken door aan de klanten en werknemers meer gepersonaliseerde en verbonden ervaringen aan te bieden.
De collaboratie zal worden opgezet in Frankrijk, Italië, Spanje, Roemenië, Polen, België, Taiwan, Argentinië en Brazilië.
Brede toepassing
“Het partnerschap zal vele aspecten van de activiteiten van Carrefour bestrijken”, benadrukt de retailer. Daarbij wordt gewag gemaakt van concepten zoals interne communicatie, werknemersbeleving, klantenrelaties, digitale reclame, lokale communicatie en social commerce.
Daarbij voert Carrefour aan dat het partnership ook van meerdere platformen en diensten van Meta – zoals Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger en Workplace – gebruik zal maken.
“Om zijn klantenervaring te digitaliseren, zal Carrefour ook samenwerken met Meta om op de platforms WhatsApp en Messenger directe en meer gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden”, merkt de retailer op.
“Bovendien zal Carrefour de winkelmanagers toegang geven tot lokale communicatietools om de platforms van Meta in hun verzorgingsgebied te activeren en zo de versnelling van de lokale digitale marketing te ondersteunen.”
Shopping
Meta moet Carrefour ook helpen om de online catalogus van de retailer verder op punt te stellen. Dat moet Carrefour helpen optimaal gebruik te maken van de toenemende populariteit van het online shoppen en de introductie van nieuwe consumptiemodellen.
Carrefour en Meta werken al samen om promoties te digitaliseren. De digitalisering van folders beantwoordt aan de nieuwe verwachtingen van de consument.
Daarbij wordt gewezen naar een recent onderzoek dat door Ipsos voor Meta werd uitgevoerd en waaruit bleek dat 70 procent van de Franse consumenten de voorkeur geeft aan digitale folders boven gedrukte alternatieven.
De samenwerking zou Carrefour bovendien ook moeten in staat stellen om de doeltreffendheid van de reclamecampagnes te verbeteren.
Workplace
Carrefour zegt bovendien Workplace, het platform dat Meta voor bedrijfscommunicatie heeft ontwikkeld, van zijn 320.000 werknemers ter beschikking te zullen stellen. “Workplace zal geleidelijk in het hele bedrijf en in de betrokken landen geleidelijk worden ingevoerd”, luidt het.
Het doel daarbij is volgens de retailer de werknemers in staat te stellen gemeenschappen te creëren en vertrouwde sociale netwerkfuncties te gebruiken in hun dagelijkse werkleven om – ongeacht hun hiërarchische, functionele of geografische positie – beter met elkaar te kunnen communiceren.
Ten slotte wil Carrefour samen met Meta de mogelijkheden onderzoeken die virtual reality – met name voor de opleiding van werknemers – zou kunnen bieden.
(lp)