De markt voor non-fungible tokens (NFT’s) is booming. Dat erkent ook Venly, een Belgische blockchain-technologieprovider, die deze week een NFT-app op e-commerceplatform Shopify lanceerde. De Venly-app laat handelaren op erg gebruiksvriendelijke wijze NFT’s opslaan en verkopen. Business AM had een gesprek met Yan Ketelers, CMO van Venly.
Korte historiek en bilan van jullie bedrijf?
Yan Ketelers: “We zijn opgericht in 2018. We zijn gestart met crypto-wallet services. Dat wil zeggen dat wij de back-end van wallets gaan managen voor projecten die bijvoorbeeld een user gaan onboarden; bij die user hoort een wallet, maar dat project kan moeilijk alle wallets of funds zelf managen. Dan wordt onze technologie gebruikt om al die wallets aan de users te koppelen. Daarmee zijn wij begonnen. Na de wallets hebben wij gezien dat meer en meer blockchaingames onze technologie begonnen te gebruiken. Daarbij waren NFT’s nog belangrijker geworden dan gewone tokens (fungible-tokens zoals Ethereum, of de in-game currency token). En daarom zijn we beginnen nadenken (onze wallets konden NFT’s ondersteunen). Dan hebben we NFT’s centraler gezet, en zijn we de NFT-marktplaats beginnen bouwen; de Venly Market.”
Met hoeveel zijn jullie?
Ketelers: “13, meer dan de helft developers.”
Blockchain-agnostisch
Dus als ik het goed begrijp, zijn jullie een concurrent van OpenSea?
Ketelers: “Het verschil is dat wij blockchain-agnostisch zijn. Je kan NFT’s kopen op verschillende blockchains op onze marktplaats, zonder assets te hebben op die specfieke blockchain. Bij OpenSea moet je bijvoorbeeld, als je een NFT koopt op de Ethereum-blockchain, met tokens op Ethereum betalen. Met de Venly Market is het anders; je gaat gewoon USDC kopen (een stablecoin). En met USDC (Circle) kun je NFT’s kopen op zowel de Binance-, Polygon-, Hedera- als Avalancheblockchain. Je moet niet zelf als gebruiker weten: welke blockchain, welke assets; je kunt gewoon de NFT’s kopen.”
“Wij ondersteunen 11 blockchains op de wallet, en 4 op de marktplaats. En er komen er nog bij in de toekomst. Onze bedoeling is om blockchain mainstream te maken. En om dit te bereiken, moet blockchaintechnologie heel wat gebruiksvriendelijker worden. Daarvoor bouwen wij de technologie. We willen het gebruiksvriendelijker maken voor de end user; degene die de NFT’s koopt of verkoopt, of die games speelt op de blockchain. Maar ook voor projecten zoals blockchaingames of metaverses, die heel gemakkelijk wallets of marktplaatsen willen integreren.”
Wat zijn de use cases van jullie technologie?
Ketelers: “Momenteel gaat het vooral om games. Maar we hebben ook een klant zoals Bsit, een applicatie die voor jonge ouders de buurt uitkamt naar babysitters. Zij willen eigenlijk actieve gebruikers gaan belonen met een token, waarmee ze korting kunnen krijgen binnen Bsit. En daarvoor gebruiken ze ook onze wallettechnologie.”
“Een andere use case is bijvoorbeeld The Sandbox, een metaverse op de blockchain. Daarin kun je een figuur in de game, of een huisje kopen; daarvan zijn wij de technologieprovider; het huisje is dan een voorbeeld van een NFT en zit in je wallet.”
NFT’s kopen en verkopen
Stel: ik wil NFT’s kopen en verkopen. Hoe doe ik dat met de Venly-app in Shopify?
Ketelers: “We hebben onze NFT-marktplaats. Daar kunnen alle NFT’s op verhandeld worden. Onze visie is om NFT’s meer mainstream te maken, dus ook het proces om NFT’s te verkopen of aan te maken gemakkelijker te maken; daarvoor hebben we een app gebouwd op Shopify.”
“Hoe dat dan werkt: als je de Shopify-webwinkel hebt, kan je in de app-sectie van Shopify de Venly NFT-app downloaden. Nu zit dat nog in een beta pilot, samen met Shopify. Eerst moet je in contact komen met Shopify, en Shopify zal zeggen: jij bent goedgekeurd om die app te installeren. Dan heb je een maandelijkse fee die je betaalt bij Shopify om de app te gebruiken. En dan kan je, afhankelijk van het plan dat je gekozen hebt, een aantal NFT-contracten maken. En NFT’s verkopen. En dat is eigenlijk hetzelfde proces als een product aanmaken binnen Shopify. Gewoon aangeven dat het een NFT-product is. Dan maak je die aan, ga je de visual uploaden, beschrijving geven. Dan kan je aangeven hoeveel ervan kunnen gemaakt worden, en of er een maximum op staat.”
“Dan zet je die online voor je kopers. En als koper ga je een NFT kopen op dezelfde manier als je een ander product zou kopen. Ik vergelijk het ook vaak met een E-book: als je een E-book koopt, dan krijg je een e-mail met daarin het PDF-bestand. Als je een NFT koopt via Shopify ga je een mail krijgen van Venly, waarbij er een wallet is aangemaakt. Dan klik je op de wallet, krijg je een wallet die gelinkt is aan je e-mailadres, en dan krijg je de NFT te zien.”
NFT’s maken
En om die NFT’s aan te maken, moet je daarvoor een programmeur zijn?
Ketelers: Neen! Onze technologie vereenvoudigt het proces voor de gebruiker. Je krijgt een vakje waarin je de visuals kunt uploaden. Dat kan een video zijn, een afbeelding, een 3D-afbeelding. Kan ook een geluidsfragment zijn. Dan geef je een titel, een beschrijving, dan allemaal properties. (En een property kan bijvoorbeeld zijn: kleur – blauw, type – human, kracht – 6). Dan geef je dat gewoon door in velden, en dan een aantal, dan wordt die NFT gecreëerd. En op het moment dat die gekocht wordt, dan wordt die gemint door onze technologie in de backend, en dan wordt de NFT verstuurd.”
Belgische projecten
Wat zijn andere projecten waar jullie mee samenwerken? In België?
Ketelers: “We werken vooral met blockchainprojecten samen. Wij zijn sterk actief in alles met entertainment en gaming van NFT’s. Er zijn ook andere marktplaatsen waar we mee werken: Gamin, bijvoorbeeld. Maar dan hebben we ook samenwerkingen om technologie aan te leveren, in ons ecosysteem, met Binance Smartchain, met Polygon, met Avalanche, en met Hedera.”
“Cryptopic, da’s een Brussels bedrijf, gebruiken onze technologie voor wallets, en die gebruiken ook onze marktplaats om hun NFT’s te verkopen. Bsit is ook Belgisch, die gebruiken dus onze wallettechnologie.”
Mainstream
Wanneer worden NFT’s echt mainstream, denk je?
Ketelers: “Op een termijn van 2 tot 3 jaar gaan NFT’s binnen bedrijven wel ingeburgerd zijn.”
“De NFT e-commerce gaat minstens even groot worden als de gewone e-commerce.”
“Onze visie is echt dat NFT’s een bewezen betere toepassing zijn voor bijvoorbeeld eventtickets. Ook een aandeel in een bedrijf kan een NFT worden. Deze toepassingen gaan bewijzen dat NFT’s een betere technologie zijn dan wat we vandaag gebruiken om tickets of aandelen uit te geven.”
“Wij willen de partij zijn die het mogelijk maakt voor voetbalclubs om aan de slag te gaan met NFT’s, maar ook voor de abonnementshouders van de voetbalclubs, om die heel gemakkelijk in hun wallet te houden.”
(lp)