Elektrische en hybride auto’s winnen in Europa steeds meer aan populariteit, ten koste van diesel- en benzinewagens. De verkoop van nieuwe hybride elektrische wagens zonder stekker lag in het derde kwartaal zelfs voor het eerst hoger dan de verkoop van dieselauto’s, zo blijkt vrijdag uit cijfers van de Europese autosectororganisatie ACEA.
Met een aandeel van 39,5 procent blijven auto’s met een benzinemotor (“petrol” in de grafiek) het populairst, maar ze verliezen – net zoals dieselwagens – steeds meer terrein in Europa.
Hybride elektrische auto’s (“HEV”) zonder stekker zijn nu het op een na populairste autotype in Europa. Ze waren in het derde kwartaal goed voor een marktaandeel van 20,7 procent. Daarmee staken ze dieselwagens voorbij, die nog een marktaandeel hadden van 17,6 procent.
Volledig elektrische wagens haalden een marktaandeel van 9,8 procent en plug-inhybrides maakten 9,1 procent uit van de Europese automarkt. In Frankrijk en Duitsland werden de meeste elektrische auto’s verkocht. De stijging in vraag naar elektrisch aangedreven voertuigen bleek dan weer het grootst in Italië.
In België is van de elektrische varianten de plug-inhybridewagen het populairst. De verkoop ervan lag tijdens de eerste negen maanden van het jaar ruim dubbel zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar. Hybride wagens zijn ook populair in het bedrijfswagenpark.