Het Verenigd Koninkrijk is voor videostreaming momenteel de grootste markt van West-Europa, maar zal die positie binnen een periode van vijf jaar aan Duitsland moeten afstaan. Dat blijkt uit een rapport van consulent Digital TV Research over de markt voor videostreams in achttien West-Europese landen.
Eind dit jaar zal die regio volgens de onderzoekers in totaal 167 miljoen gebruikers tellen, maar over vijf jaar zou dat aantal tot 238 miljoen abonnees zijn opgelopen.
Nieuwe aansluitingen
“Duitsland zal halverwege dit decennium 51,72 miljoen abonnees voor videostreaming tellen”, voorspellen de onderzoekers. “Het land zal daarbij het Verenigd Koninkrijk, huidig West-Europees marktleider, voorbij steken. Er zullen over vijf jaar immers 50,52 miljoen Britse streaming-abonnementen kunnen worden geteld.”
Frankrijk zou op dat ogenblik met 34,38 miljoen gebruikers op de derde plaats staan, gevolgd door Italië (21,19 miljoen) en Spanje (21,06 miljoen).
In de achttien onderzochte landen zal volgens het rapport het gezamenlijke publiek voor videostreams met 71 miljoen gebruikers aangroeien.
Die beweging zal worden geleid door Duitsland, waar 17 miljoen klanten zullen kunnen worden aangetrokken, gevolgd door Frankrijk en Italië met elk 10 miljoen gebruikers. Het Verenigd Koninkrijk komt met 9 miljoen nieuwe aansluitingen pas op de vierde plaats.
Netflix
“Bij de aanbieders van videostreams zal Netflix met 67 miljoen abonnees ook over vijf jaar in West-Europa nog altijd de grootste partij blijven”, merken de onderzoekers nog op. “Daarmee zal het platform in deze regio tijdens die periode nog een groei met 10 miljoen gebruikers kunnen melden.”
“Disney+ zal zijn klantenbestand in West-Europa daarbij tot 53 miljoen huishoudens verdubbelen..”
“HBO Max zal daarentegen in West-Europa slechts een beperkte impact hebben”, voert Simon Murray, hoofdanalist bij Digital TV Research, aan. “Verspreid over zeven landen zal dat platform over vijf jaar op 3,2 miljoen betalende abonnees kunnen rekenen.”
“Het valt ook niet te verwachten dat HBO Max in een aantal belangrijke Europese markten snel van start zal gaan. Het platform wordt er immers geblokkeerd door bestaande langlopende overeenkomsten met operatoren van betaaltelevisie.”
(NS)