FactSet, een Amerikaans financieel gegevensbeheer- en softwarebedrijf, plant om investment banking verder te automatiseren. De multinational speelt zich in de kijker in een periode dat onnoemelijk veel fusies en overnames (M&A) de druk op bankiers opvoeren.
Hoe algoritmen de werklast van jonge bankiers zullen verlichten
Waarom is dit belangrijk?
De transacties zijn in 2021 geëxplodeerd: volgens gegevens van FactSet werd in de eerste zes maanden van het jaar wereldwijd voor 2,3 biljoen dollar aan fusies en overnames aangekondigd. Ondertussen hebben bankiers moeite om gelijke tred te houden en neemt de druk toe om meer nieuw personeel aan te werven. Als het aanbod de vraag naar banen niet kan bijhouden, is het niet meer dan normaal dat recruiters hun eisen verlagen en de lonen verhogen als stimulans.Kristina Karnovsky, productdirecteur bij FactSet, zei tegen Business Insider: “Er is zoveel activiteit, en ik heb gesprekken gevoerd met een aantal bankklanten die me hebben verteld dat ze gewoon niet genoeg bankiers kunnen aannemen om het volume en de werklast bij te benen.”
Goldman Sachs en JP Morgan zijn grote banken die onlangs hebben toegezegd de salarissen van junior bankiers te verhogen en meer personeel in dienst te nemen. Goldman-president en COO John Waldron zei eerder deze week dat het bedrijf was overrompeld en te weinig middelen had na de toename van de handelsvolumes in de tweede helft van 2020 en eerder dit jaar.
FactSet zet zich in voor de ontwikkeling van meer application programming interfaces (API’s) om de verschillende, door investeringsbankiers gebruikte tools met elkaar te verbinden. API’s zijn stukjes software die verschillende apps met elkaar laten communiceren. Ze zijn essentieel geworden voor het versoepelen van de workload, waardoor tijd vrijkomt voor (echt) belangrijke taken.
De catalogus van het bedrijf bevat al bijna 200 API’s, voor analyse, onderzoek, prijsbepaling, documentverwerking, enz. 35 daarvan zouden volgens een woordvoerder van FactSet specifiek van toepassing zijn op het bankwezen.
Welke concrete rol kunnen deze API’s spelen in het dagelijkse werk van een bankier?
- Zij kunnen het vergaderschema van een bankier ontcijferen en op een geautomatiseerde en gepersonaliseerde manier de nodige documenten, zoals investeringspitchbooks, opstellen of vooraf invullen.
- De technologie zou ook tijd vrijmaken bij het beheer van klantenrelaties door online discussies vlotter te laten verlopen met chatbots, aldus Karnovsky.
- FactSet werkt ook aan algoritmen die aantrekkelijke financiële kansen kunnen voorspellen.
Elimineren van eenvoudige taken
“In plaats van nog eens honderd bankiers aan te nemen, zouden banken moeten nadenken over hoe ze de junior bankier kunnen vrijmaken van de taken die geautomatiseerd kunnen worden met de technologie die we hebben,” aldus Karnovsky,
FactSet is niet het enige bedrijf op Wall Street dat gebruik maakt van automatisering om junior bankiers te helpen. Goldman Sachs heeft ook in technologie geïnvesteerd om de workflows te verbeteren en eenvoudige, handmatige taken te elimineren. Het heeft gesofisticeerde algoritmen ingezet om handelsopportuniteiten te identificeren en vergelijkbare bedrijven te benchmarken.
(lb)
Lees ook: Gelukkig zijn er de fintechs, want bankieren is geen financiële, maar een maatschappelijke kwestie