Tesla-wagens herstellen van imagoschade in China en verkopen opnieuw als zoete broodjes

De verkoop van Tesla-wagens in China groeit opnieuw fors aan. De Amerikaanse producent van elektrische wagens verkocht meer dan 30.000 voertuigen. Maar 11.000 van hen waren voorbestemd voor export. In april lag het Amerikaanse automerk nog onder vuur in het land na openbare kritiek van Chinese kopers.

Tesla verkocht vorige maand in totaal 33.463 elektrische wagens in de groothandel. Die werden overigens allemaal in China geproduceerd. De overgrote meerderheid van die voertuigen werd geproduceerd in Gigafactory 3, Tesla’s fabriek in de buurt van Shanghai.

Ongeveer 11.527 van die wagens werden geëxporteerd. Vooral naar Europa. In april werden er nog 14.174 wagens uitgevoerd vanuit China. Er werden wel meer dan 8.000 wagens extra verkocht vergeleken met april. Het aantal verkochte wagens van Chinese makelij neemt dus toe, terwijl de export afneemt. De verkoop van Tesla op de Chinese markt explodeerde in mei namelijk met maar liefst 88 procent.

Protesten en ongelukken

Tesla’s sterke start in China aan het begin van dit jaar verzuurde snel. Dat kwam vooral door een ongelukkig voorval op Chinese sociale media in april. In een video die viraal ging, klom een ongelukkige Tesla-klant op het dak van één van de wagens tijdens een autoshow en zorgde voor een spektakel.

Volgens de vrouw hadden de remmen van haar Tesla-voertuig gefaald, waardoor ze gecrasht was. Er waren verder in april ook enkele andere ongelukken met Tesla-wagens in China, die de publieke perceptie van het Amerikaanse bedrijf zeker niet vooruit hielpen.

Die incidenten kregen een staartje, want de Chinese overheid waarschuwde Tesla vervolgens twee maal dat de autoproducent de Chinese klanten moest respecteren en de lokale wetgeving beter moest volgen.

In China gebeuren elke dag honderden dodelijke ongevallen met auto’s. Dat krijgt bijzonder weinig media-aandacht in het land. Wanneer er een Tesla betrokken is in zo’n ongeval, trekt het wel veel aandacht op sociale media.

Imagoschade hersteld

Die imagoschade lijkt ondertussen opnieuw hersteld. Investeerders waren nog even ongerust dat de Chinese kopers Tesla niet meer gingen lusten maar de cijfers uit mei spreken dat tegen. In april zakte de verkoop van Tesla-wagens in China wel met bijna 50 procent, schrijft The Information.

Volgens analisten zullen de jaarlijkse verkoopcijfers van Tesla tegen het einde van 2021 amper gekrenkt worden door de dip van april. De aandelen van Tesla stegen dinsdag dankzij het goede nieuws op de New Yorkse beurs met 1,2 procent op naar zo’n 612 dollar per stuk.

(lb)

Lees ook: Rechterhand Elon Musk vertrekt bij Tesla

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.