Foxconn-Stellantis: nieuw partnership voor toekomstige automarkt

Het elektronicabedrijf Foxconn uit Taiwan en de autobouwer Stellantis hebben de joint-venture Mobile Drive opgericht. De nieuwe entiteit, waarin beide partners een belang van 50 procent krijgen, moet de positie van de twee bedrijven in de autowereld van de toekomst versterken.

Mobile Drive brengt de expertise van Foxconn op het gebied van mobiele software en consumentenelektronica samen met de knowhow van Stellantis op het gebied van design en autotechnologie. ‘Die samenwerking moet de autobestuurder van de toekomst een ervaring opleveren die lijkt op het gebruik van de smartphone’, luidt het.

Veranderend ontwerp

‘Mobile Drive zal die klant een gepersonaliseerde en upgradebare cockpit aanreiken, met functies zoals biometrische herkenning, kunstmatige intelligentie, bediening op afstand en augmented reality’, benadrukt Yves Bonnefont, chief software officer van Stellantis.

Carlos Tavares, chief executive van Stellantis, wijst er daarbij op dat deze nieuwe technologieën een fundamentele verandering in het ontwerp van de auto zullen teweegbrengen. Hoewel Foxconn in eerste instantie voor de merken van Stellantis intelligente cockpit-oplossingen zal moeten uitwerken, is het de bedoeling om de technologie op termijn ook aan andere autofabrikanten te verkopen.

Het samenwerkingsakkoord met Stellantis is een bijkomende aanwijzing voor de ambities die Foxconn, vooral bekend als fabrikant van de iPhone van Apple, in de autowereld heeft. Eerder was al gemeld dat Foxconn gesprekken voor de ontwikkeling van een elektrisch voertuig was opgestart met autobouwer Fisker uit Californië.

In januari kondigde het Taiwanese bedrijf bovendien een samenwerkingsakkoord aan met Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo en Lotus, om voertuigen voor andere autofabrikanten te ontwikkelen en te produceren. 

Bredere concurrentie

‘De ontwikkelingen zijn een verder bewijs van de bredere concurrentie waarmee de traditionele autofabrikanten te maken krijgen’, zeggen waarnemers. ‘Ook elektronicafabrikanten en technologiebedrijven tonen steeds meer ambities om zich – onder invloed van de opkomst van autonome en elektrische wagens – op de automarkt te begeven.’

Ook Apple heeft al een duidelijke interesse in de autoproductie getoond. Liu Young-Way, voorzitter van Foxconn, wijst er dan ook op dat de auto van de toekomst steeds meer rond software zal worden opgebouwd.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.