Bewezen: roze drankjes helpen u sneller te lopen

Sportdranken zijn er in alle smaken en kleuren. Maar gaan we van zo’n roze drankjes ook sneller en verder lopen? 

Onderzoekers van de universiteit van Westminster hebben voor het eerst aangetoond dat de kleur van een sportdrank sporters een aanzienlijk voordeel kunnen opleveren tijdens hun training. 

Ze ontdekten dat een roze drankje de trainingsprestaties met 4,4 procent kan verbeteren en ook het ‘goed gevoel’-effect kan versterken waardoor lichaamsbeweging gemakkelijker lijkt. De studie, gepubliceerd in het vaktijdschrift Frontiers in Nutrition, is het eerste onderzoek naar de impact van kleurstoffen in dranken op onze sportprestaties.

Placebo-effect

Tijdens het onderzoek werd de deelnemers gevraagd 30 minuten lang op een loopband te lopen met een zelfgekozen snelheid, waarbij hun inspanning constant moest blijven. Tijdens de oefening spoelden ze hun mond met ofwel een roze, kunstmatig gezoete drank met weinig calorieën, ofwel een heldere drank die ook kunstmatig gezoet was en weinig calorieën bevatte.

Beide drankjes waren precies hetzelfde en verschilden door de voedingskleurstof alleen in uiterlijk. Waarom roze? Omdat de kleur volgens de onderzoekers geassocieerd wordt met zoetheid en daardoor de verwachtingen omtrent suiker- en koolhydraatinname verhoogt.

4,4% sneller

Uit de resultaten blijkt dat de deelnemers die de gekleurde drank genuttigd hadden gemiddeld 212 meter verder liepen, terwijl hun gemiddelde snelheid tijdens de inspanningstest met 4,4 procent toenam. De proefpersonen rapporteerden ook dat ze meer plezier ervaarden tijdens het lopen. 

‘De bevindingen van onze studie combineren de kunst van de gastronomie met sportvoeding omdat de toevoeging van een roze kleurstof aan een kunstmatig gezoete oplossing niet alleen de perceptie van zoetheid verbeterde, maar ook het gevoel van plezier, de zelfgekozen loopsnelheid en de afgelegde afstand tijdens het hardlopen’, zegt Sanjoy Deb (universiteit van Westminster), een van de auteurs van de studie. 

Verder onderzoek zal uitwijzen of het voorgestelde placebo-effect met de roze drank ook de beloningsgebieden van de hersenen activeert. 

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.