De gemiddelde mobiele schermtijd van de Vlaming is toegenomen tot 3 uur en 5 minuten per dag, of een stijging met 37 minuten, en TikTok is aan een sterke opmars bezig. Dat alles blijkt uit de jaarlijkse Digimeter van het onderzoekscentrum Imec.
De enquête peilde bij 3.000 Vlamingen naar welke toestellen mensen in huis hebben en hoe hun digitale consumptie evolueert. De brede trend: het coronajaar 2020 leidde tot een forse digitale versnelling.
Meer schermen
‘Een eerste conclusie is dat de Vlamingen het voorbije jaar nog meer tijd en centen in hun digitale levensstijl hebben geïnvesteerd’, zegt Lieven De Marez, professor nieuwe communicatietechnologieën bij mict, een onderzoeksgroep van Imec aan de UGent. Vooral de investering in extra schermen is volgens hem opvallend.
Uit de voorbije edities van de Digimeter bleek dat bijna elke Vlaming al minstens één slim toestel ter beschikking had. Toch gaf 5 procent van de respondenten aan dat zij bij de start van de lockdowns over te weinig schermen beschikten om vlot van thuis uit te kunnen werken en/of studeren. Ook in functie van buitensportactiviteiten werden extra digitale tools aangeschaft. Zo steeg het aantal wearables – zoals sporthorloges – opnieuw met 7 procentpunt: 37 procent van de Vlamingen bezit er nu eentje.
Meer streaming
Weinig verrassend zette de opmars van Netflix en consorten zich verder in een jaar waarin het uitgaansleven grotendeels platlag. ‘Betalende platformen voor het streamen van films en series kunnen ondertussen al 50 procent van de Vlamingen bekoren (+5 procentpunt). Opnieuw zorgde de coronapandemie hier voor een duidelijke versnelling: 9 procent van de Vlamingen ging in 2020 één of meerdere streamingabonnementen aan als direct gevolg van de lockdowns’, zegt De Marez.
Meer schermtijd
‘Het hoeft dus niet te verbazen dat de schermtijd eveneens de hoogte is ingeschoten’, gaat hij verder. De smartphone wint daarbij aan belang: de gemiddelde mobiele schermtijd is toegenomen tot 3 uur en 5 minuten per dag, of een stijging met 37 minuten. Vooral het gebruik van sociale media boomde, als antwoord op de social distancing en lockdownmaatregelen: in 2020 bracht de Vlaming dagelijks 73 minuten door op sociale mediaplatformen – tegenover 49 minuten in 2019.
TikTok snelste groeier
De grootste groei zit volgens het onderzoek bij de ‘beeldgecentreerde’ platformen Instagram en TikTok. Een op de drie 16 tot 24-jarigen gebruikt TikTok dagelijks. Daarmee zit TikTok nog niet in de buurt van Instagram (79 procent dagelijks in deze leeftijdscategorie), maar TikTok is wel een spectaculaire groeier. Over de hele bevolking bekeken stijgt de adoptie in een jaar tijd van 2 naar 11 procent. Bij de tieners is er een gigantische sprong van 7 naar 47 procent.
Een TikTokgebruiker zit gemiddeld 1 uur per dag op het platform, vaak in blokken van circa 5 minuten. ‘Meer dan andere sociale media, lijkt TikTok voor een stuk ook richting zender of broadcaster op te schuiven’, concludeert de studie. De Marez: ‘Dat komt vooral omdat TikTok in grotere tijdsblokken bekeken wordt – net zoals tv-programma’s. Vraag is nu of de app op termijn effectief de concurrentie zal aangaan met de klassieke zenders.’
Lees ook:
- Consumentenorganisaties richten pijlen op TikTok
- Netflix racet dankzij lockdowns naar record van 200 miljoen abonnees
(jvdh)