Ook de Europese verkoop van exclusieve wagens moest het voorbije jaar onder invloed van de coronacrisis een terugval optekenen. Op die trend viel echter één uitzondering te melden: enkel Ferrari kon sterke verkoopcijfers voorleggen.
De Italiaanse autobouwer verkocht in Europa vorig jaar 4.196 wagens. De verkoop lag daarmee 9 procent hoger dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Jato Dynamics, gebaseerd op cijfers uit zesentwintig Europese landen.
De onderzoekers merken op dat deze cijfers de grote uitstraling van de Italiaanse constructeur aantonen en tevens duidelijk maken dat zijn superrijke klantenbasis goed tegen economische schokken is gewapend. Maar bovendien hanteert Ferrari ook een bijzondere verkoopstrategie.
China
De totale autoverkoop in de betrokken landen viel het voorbije jaar met 24 procent terug tot 11,8 miljoen exemplaren. ‘De luxewagens zijn niet gespaard gebleven van de gevolgen van de pandemie, hoewel veel merken het beter deden dan de totale markt,’ zegt Jato. ‘Porsche kon de achteruitgang tot 7,5 procent beperken, terwijl Bentley een daling met 10 procent boekte.’
‘Ook Lamborghini en Tesla (12 procent) en Lotus (16 procent) lieten betere prestaties dan de totale markt optekenen. Een aantal andere merken werden daarentegen zwaarder getroffen. Bij Rolls Royce en McLaren was er een achteruitgang met respectievelijk 30 procent en 38 procent, terwijl de verkoop van Aston Martin en Maserati met 39 procent daalde.’
Wereldwijd moest ook Ferrari een achteruitgang melden. De verkoop viel met 10 procent terug tot 9.119 wagens. Op de Amerikaanse markten was er een terugval met 20 procent. In China leed de verkoop een verlies van 45 procent. Naast Europa kon verder alleen de rest van de regio Asia-Pacific een lichte groei met 1 procent melden.
Strategie
‘De prestatie van Ferrari in Europa is opmerkelijk,’ zegt Felipe Munoz, analist bij Jato Dynamics. ‘Ook in de eurozone kende de economie het voorbije jaar een inkrimping met 6,8 procent. Maar tegelijkertijd konden de 305 Europese miljardairs hun vermogen sinds maart vorig jaar met bijna 500 miljoen euro opdrijven.’
‘Bovendien heeft Ferrari nog een veel grotere uitstraling dan de meeste andere luxemerken. De superrijken voelen zich bijna gedwongen om een Ferrari in de garage te hebben staan. Maar daarnaast voert Ferrari een bewuste strategie die het merk in staat stelt om pieken en dalen in de regionale vraag glad te strijken.’
‘De scherpe daling in China was te wijten aan een bewuste strategie om het jaar voordien om de verkoop op die markt op te voeren,’ verduidelijkt Antonio Picca Piccon, financieel directeur van Ferrari. ‘Daarmee konden we anticiperen op de aangekondigde aanscherping van de Chinese emissiewetten.’
‘Bovendien is er ook bij de introductie van nieuwe modellen een regionale strategie gevolgd. Bij de lancering van de SF90 Stradale en Roma vorig jaar ging het grote deel van de leveringen naar Europa. Bovendien wordt bij de verdeling van de bevoorrading over de verschillende regio’s rekening gehouden met de lokale levenscyclus van de modellen. Hierdoor werd onder meer op de Amerikaanse markten tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar opnieuw een stijging met 14 procent opgetekend.’