Verlenging wintersolden bracht weinig aarde aan de dijk

De verlenging van de wintersolden is voor de modehandelaars geen succes gebleken. Dat blijkt uit een rapport van Mode Unie, de federatie van de Belgische modeverkopers, gebaseerd op een enquête bij 315 handelaars. De twee weken extra tijd leverden immers slechts 17,6 procent van de totale omzet van de volledige wintersolden op. Bij 58,2 procent van de winkeliers was er van enige bijkomende verkoop zelfs helemaal geen sprake.

De regering had beslist om de wintersolden, die normaal tot eind januari liepen, met twee weken te verlengen. Modehandelaars bleken immers nog altijd grote voorraden onverkochte goederen te hebben. De extra periode moest hen de kans bieden die stocks toch nog enigszins af te bouwen. Isolde Delanghe, directeur van de Mode Unie, heeft het in een reactie over een nobel initiatief, dat volgens haar echter een maat voor niets is gebleken.

Weinig perspectief

Delanghe ziet een aantal duidelijke redenen voor de tegenvallende wintersolden. ‘Consumenten hebben nog altijd geen sociaal en economisch perspectief’, voert de directeur van de Mode Unie aan. Delanghe wijst erop dat de consumenten geen mogelijkheid zien om snel weer met familie en vrienden samen te komen.

Ook het plannen van feesten of reizen lijkt nog altijd een verre droom. Bovendien worden shoppers verplicht om individueel inkopen te doen. Dit alles zorgt er volgens Delanghe voor dat het publiek zich tegenover de aankoop van mode sterk terughoudend opstelt.

De enquête brengt aanzienlijke problemen aan het licht. Velen blijken door hun verslechterende financiële situatie onder toenemende stress te raken. Bovendien stralen deze problemen zich ook uit naar de familiale sfeer. 

Isolde Delanghe zegt over de toekomst van de sector bijzonder somber gestemd te zijn. Ze wijst erop dat er door de extreem lage verkoop in de sector een enorm liquiditeitsprobleem is gegroeid. Bovendien worden momenteel volop de zomercollecties geleverd, waarvoor echter meteen de betaling wordt gevraagd.

Dat is problematisch, want vele verkopers hebben al hun reserves moeten aanspreken om de eerste lockdowns te overleven. De enquête bracht aan het licht dat 78 procent van de ondervraagden erkent dat zijn financiële situatie sinds de uitbraak van de coronacrisis sterk is achteruitgegaan. Daarbij betoogt 54,4 procent door de pandemie meer eigen middelen in zijn zaak te hebben geïnvesteerd. Die bedragen lopen gemiddeld 38,2 procent boven de geplande bestedingen op.

Domino

‘Twee verplichte sluitingen, drie negatieve verkoopresultaten op rij, een negatieve verwachting van het lenteseizoen, het opnieuw uitstellen van communies: de emmer is vol bij modehandelaars’, waarschuwt Delanghe. ‘Als er voor de modesector niet snel extra steun op maat komt, moet niet enkel voor een golf van faillissementen worden gevreesd, maar dreigt tevens het mentaal welzijn van heel wat modehandelaars stevig in het gedrang te komen.’

‘Op financieel en op mentaal vlak zijn deze cijfers bijzonder onrustwekkend’, zegt de directeur van de Mode Unie. ‘Wij dringen bij de federale overheid dan ook aan op een tijdelijke btw-verlaging. Indien er geen extra ondersteuning komt, moet met een domino-effect rekening worden gehouden.’

‘Dan raakt de volledige Belgische modesector nog meer onder druk, wat zal leiden tot een golf van faillissementen en een massaal jobverlies. Moderetailers geven immers aan voor het volgende winterseizoen bij hun merkenleveranciers gemiddeld 13,1 procent minder te hebben aangekocht. Ook die merkenleveranciers dreigen dus voor het tweede seizoen op rij een pak minder inkomsten mogen verwachten.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.