De nepvleesmaker Beyond Meat gaat een partnerschap aan met Pepsi om drank en snacks te maken met plantaardige ingrediënten. Voor Beyond Meat een kans om met de grote jongens mee te spelen, voor Pepsi een manier om zijn duurzaamheidsdoelen te halen.
Het klinkt misschien raar, maar in bijvoorbeeld Pepsi Light of Lay’s-chips zitten wel degelijk dierlijke producten. Moederbedrijf Pepsico wil niet zeggen welk dierlijk product er juist in Pepsi Light zit, maar ‘het is niet veganistisch’, klinkt het. In chips wordt dan weer in veel gevallen gebruikgemaakt van dierlijke vetten of melk.
Vorig jaar tekende Pepsico echter een document van de VN waarin het beloofde zijn uitstoot te verminderen. Het ging de uitdaging aan om meer duurzame ingrediënten te gebruiken en gezondere producten te maken. En daarvoor werkt het nu dus samen met Beyond Meat. Financiële details van de deal en wat de plannen van Pepsico exact zijn werden niet bekendgemaakt.
Marketingmachine
Maar voor Beyond Meat is deze deal waarschijnlijk nog veel beter nieuws. Het kleine bedrijfje heeft het moeilijk om op te boksen tegen giganten als Unilever, die zich sinds kort ook op de nepvleesmarkt storten. Nu het echter de hele marketingmachine van Pepsi achter zich heeft, kan het sneller bij de grote jongens terechtkomen. Pepsico was in 2019 goed voor een jaaromzet van 67 miljard dollar (55 miljard euro), Beyond Meat houdt het op 300 miljoen.
Beleggers zijn alvast erg te spreken over de joint venture. De aandelen van Beyond Meat gaan maar liefst tot 37 procent hoger, Pepsico doet er 0,3 procent bij. In een jaar tijd steeg Beyond Meat met 32 procent en ging Pepsi 1 procent in het rood.