McDonald’s lanceert eigen plantburger, Beyond Meat crasht: is fast food de toekomst voor nepvleesbedrijven?

De nepvleesmaker Beyond Meat verloor deze week 24 procent beurswaarde. Een hoop factoren lagen aan de beursimplosie van de pionier, maar de rode draad is de concurrentie van fastfoodketens.

Het was een rare week voor Beyond Meat. Het aandeel ging op en neer om uiteindelijk nog stevig lager te eindigen.

Maandag kwam de fastfoodketen McDonald’s met het nieuws dat ze haar eigen nepvleesburger, de McPlant, op de markt brengt. ‘Gemaakt voor en door McDonald’s’, klonk het in de aankondiging. Prompt verloor het aandeel van Beyond Meat, een van de grootste nepvleesmakers in de wereld, zo’n 6 procent. Als restaurants hun eigen nepvlees kunnen ontwikkelen, zijn bedrijven als Beyond Meat niet meer nodig, redeneerden beleggers.

CEO Ethan Brown haastte zich snel om te laten weten dat Beyond Meat had meegewerkt aan de McPlant-burger van McDonald’s. ‘Beyond Meat en McDonald’s ontwikkelden de burger samen als onderdeel van de McPlant-strategie’, zei hij aan de zakenzender CNBC. McDonald’s wou dat echter niet bevestigen. Het gaf toe dat het al met Beyond Meat samenwerkt, onder andere in Canada, en dat het de burger niet zelf zal produceren, maar liet verder niet in zijn kaarten kijken. Toch ging het aandeel van Beyond Meat weer 4 procent omhoog.

Slechte cijfers

Maar daarmee was niet alles gered. Diezelfde avond nabeurs kwam Beyond Meat met zijn cijfers. Het bedrijf ging van een winst van 4 miljoen dollar (3,4 miljoen euro) een jaar geleden naar 19 miljoen dollar verlies. Dat was vooral te wijten aan prijsverlagingen, maar het bedrijf moest ook 1 miljoen dollar aan burgers vernietigen omdat ze niet op tijd verkocht geraakten. Het aandeel ging nabeurs meteen 28 procent onderuit en crashte dinsdag 17 procent.

Analisten hadden nochtans verwacht dat de coronacrisis de verkoop van de burgers in de supermarkt spectaculair zou doen stijgen. En dat deed ze ook, maar alleen in het tweede kwartaal. ‘In het tweede kwartaal hebben mensen hun diepvriezer volgestopt met eten, waardoor ze de voorbije maanden niets meer kochten’, klinkt het in het resultatenrapport.

In het tweede kwartaal boekte Beyond Meat 113 miljoen dollar omzet, de voorbije drie maanden bleef die maar beperkt tot 94 miljoen, wat wel nog net geen 3 procent meer was dan een jaar eerder. ‘Een combinatie van iets hogere winkelverkopen, maar veel minder omzet in restaurants door de coronacrisis’, vat Beyond Meat het samen.

Pizza Hut

En alsof Beyond Meat het nieuws dan nog niet genoeg beheerst had, liet Pizza Hut woensdag weten dat het sinds afgelopen week nepvleespizza’s van de Amerikanen verkoopt. Opnieuw trok het aandeel 2,3 procent hoger.

Uit de beleggersreacties van de afgelopen week blijkt één ding: je mag nog zo veel fabrieken bouwen, beleggers willen vooral resultaten. En ze worden blij van samenwerkingen met fastfoodketens en triest als diezelfde ketens je het gras voor het voeten wegmaaien. Ook valt uit de cijfers af te leiden dat plantvlees beter verkoopt op restaurant dan in de supermarkt.

Concurrenten

De opdracht voor Ethan Brown wordt dus om de komende jaren nog meer in te zetten op samenwerkingen met de McDonald’s van deze wereld. Op dit moment komt al een derde van Beyond Meats omzet uit restaurants, maar met de hete adem van concurrenten in de nek zal dat beter moeten.

Grootste concurrent Impossible Foods zag zich ei zo na verzekerd van een deal met McDonald’s, vermoedelijk voor de McPlant, maar moest zich terugtrekken omdat het de grote schaal nog niet aankon. Later sloot het wel een deal met de drive-inketen Cheetah. Beyond Meat heeft samenwerkingen met KFC, Subway, Dunkin’ Donuts, de ingrediëntenleverancier Blue Apron en een hoop lokale Amerikaanse restaurants.

Dan rest er nog maar één vraag: wie is de mysterieuze bruid van McDonald’s? Als het effectief Beyond Meat blijkt te zijn, zal het vertrouwen van de belegger vermoedelijk redelijk snel terug zijn, als dat niet zo is, zal de nepvleesmaker iets heel spectaculairs uit zijn mouw moeten schudden om zijn relevantie terug te winnen.

Gratis webinar “De toekomst van voeding: Plantaardig of niet?”

Kom het antwoord te weten in het gratis Newsweek webinar met James Wilks, de hoofdrolspeler van de meest bekeken Netflix voedingsdocumentaire “The Game Changers”.

Meer
Lees meer...
Markten