Unilever gaat concurrentie aan met Beyond Meat en wil over vijf jaar 1 miljard euro aan nepvlees verkopen

Vegetarische burger
Shutterstock

De consumentengoederengroep Unilever verhoogt de vooruitzichten voor zijn nepvleestak en wil 1 miljard euro aan plantaardige producten verkopen tegen 2025. De overname van De Vegetarische Slager in 2018 speelt daar een belangrijke rol in.

Unilever maakt woensdag zijn toekomstplan bekend en heeft stevige ambities voor plantaardige vleesvervangers. Tegen 2025 zou die divisie 1 miljard euro aan omzet moeten genereren per jaar.

De belangrijkste component daarvan is de werelwijde uitrol van De Vegetarische Slager, een Nederlands bedrijf dat Unilever twee jaar geleden overnam. De groep maakt allerlei soorten vleesvervangers, van gehaktballen over tonijn tot schnitzels. Maar daarnaast wil Unilever ook veganistisch ijs uitbrengen bij zijn merken Hellman’s, Magnum en Wall’s.

Elk jaar verdubbeling

De plannen zijn redelijk ambitieus als u er rekening mee houdt dat het Brits-Nederlandse bedrijf voor dit jaar een omzet van 200 miljoen euro verwacht uit zijn nepvleesdivisie. Dat betekent dus dat de verkoop elk jaar moet verdubbelen.

De aankondiging is redelijk slecht nieuws voor bestaande nepvleesbedrijven als Beyond Meat en Impossible Foods. Beyond Meat boekte vorig jaar een omzet van 300 miljoen dollar (252,5 miljoen euro) en kwam voor de voorbije negen maanden uit op ongeveer hetzelfde bedrag. Impossible Foods maakt geen cijfers bekend, maar volgens onofficiële schattingen verkocht het in 2019 voor 90 miljoen dollar aan burgers.

Ze zullen allebei dus nog stevig moeten bijbenen om over vijf jaar aan meer dan 1 miljard dollar te komen. Zeker tegenover een concurrent met zo’n gigantische slagkracht als Unilever. In 2019 verdiende de eigenaar van onder ander Knorr en Dove over al zijn divisies 52 miljard euro omzet. Hij maakt ook de vegetarische producten van hamburgerketen Burger King.

McDonald’s

Beyond Meat heeft samenwerkingen met KFC, Subway, Dunkin’ Donuts, de ingrediëntenleverancier Blue Apron en een hoop lokale Amerikaanse restaurants. Het heeft naar eigen zeggen ook een deal gesloten met McDonald’s, maar dat werd nog niet bevestigd door de fastfoodketen. Impossible Foods werkt samen met de drive-inketen Cheetah en zag dezelfde deal met McDonald’s net aan zijn neus voorbij gaan door opschalingsproblemen.

Volgens de laatste schattingen groeit de wereldwijde nepvleesmarkt met 16 procent per jaar om tegen 2029 een omzet van 140 miljard dollar te bereiken.

Lees ook: McDonald’s lanceert eigen plantburger, Beyond Meat crasht: is fast food de toekomst voor nepvleesbedrijven?

Gratis webinar “De toekomst van voeding: Plantaardig of niet?”

Kom het antwoord te weten op 9 december in het gratis Newsweek webinar met James Wilks, de hoofdrolspeler van de meest bekeken Netflix voedingsdocumentaire “The Game Changers”.