Sociale media zijn winnaars van Capitool-rellen

Elke crisis heeft zijn winnaars. Doordat de rellen in Washington van afgelopen week meer mensen naar sociale media lokten hebben die bedrijven daar meer reclameomzet kunnen uithalen, zegt een expert op CNBC.

Sociale media fungeren steeds meer als nieuwsplatformen. Als er iets spectaculairs gebeurt, zoals betogingen of rellen, trekken veel mensen naar Twitter en Facebook om video’s uit eerste hand te bekijken.

Dat helpt die netwerken vooruit, zegt Mark Douglas, de CEO van het reclamebedrijf Steelhouse, op de zakenzender CNBC. ‘Politieke onrust leidt tot meer engagement op sociale media en of je dat nu wel of niet goed vindt, dat verhoogt de omzet van Twitter en Facebook’, zegt hij. ‘Zelfs als er uiteindelijk een aantal merken besluiten om hun campagnes om imagoredenen te pauzeren, wordt dat meer dan goed gemaakt door de initiële hogere omzet. Dit is dan wel een uitdagende tijd voor sociale media en censuur, maar het is een raket voor hun advertentie-inkomsten.’

In het derde kwartaal van 2020 verdiende Facebook meer dan 21 miljard dollar (17 miljard euro) aan advertenties, Twitter rijfde 808 miljoen dollar binnen. Per gebruiker is dat respectievelijk 7,9 en 4,3 dollar.

Twitter en Trump

Ondertussen woedt het debat over de Twitter-blokkering van Donald Trump. Tegenstanders wapperen met het eerste amendement van de Amerikaanse grondwet dat zegt dat vrijheid van meningsuiting heilig is, voorstanders vinden dat privébedrijven hun eigen beslissingen mogen maken. Twitter gaat maandag 6 procent lager voorbeurs.

Socialemedia-expert Jim Anderson snapt de beweegredenen van Twitter. ‘De ‘superkracht’ van president Trump zijn niet gewoon zijn tweets, maar het feit dat de media schrijven over wat hij tweet’, zegt hij aan CNBC. ‘Trump zal datzelfde effect nooit kunnen bereiken op Parler (dat afgelopen weekend zowat overal geblokkeerd werd, red.). Het is niet groot genoeg, niet divers genoeg en er zitten gewoon niet genoeg journalisten op om hetzelfde effect te bereiken.’

Er gaan geruchten dat Trump plant om zijn eigen sociale netwerk op te richten na zijn presidentschap.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.