Keren we minder vaak terug naar kantoor na de coronacrisis? De vraag is volstrekt irrelevant voor softwarebedrijven als Automattic of Gitlab, die bewust geen eigen kantoorruimte hebben. ‘Net de mengvorm tussen thuis en kantoor maakt het ingewikkeld.’
Nooit woon-werkverkeer, geen kantoorromances of roddels aan de koffieautomaat: welkom in het bedrijf zonder kantoorruimte. Start-ups zoals het Amerikaanse Automattic – bekend van onder meer WordPress – of het internationale softwarebedrijf Gitlab kiezen er bewust voor om niet te investeren in een dure kantoorruimte. Elke werknemer werkt er altijd van thuis – of van eender waar ze maar willen, maar niet vanuit een gezamenlijk kantoor.
Heldere communicatie
Het internationale Gitlab, met 1300 medewerkers verspreid over 69 verschillende landen, ziet voornamelijk voordelen in het 100% thuiswerken, zo legde het hoofd Telewerken Darren Murph eerder al uit aan de Nederlandse krant Algemeen Dagblad. Net de mengvorm waarbij je afwisselt tussen thuis en kantoor, maakt het ingewikkeld, vindt Murph. ‘Het lastige is dat medewerkers dan verschillende werkplekken hebben’, klinkt het. ‘Sommigen spreken elkaar in de wandelgang of praten nog door na een vergadering.’ Daardoor kunnen anderen zich buitengesloten voelen, meent Murph. De afspraak ‘iedereen altijd thuis’ is duidelijk en zorgt voor weinig misverstanden. Wel is het belangrijk om helder te communiceren en over alle beslissingen transparant te zijn met alle medewerkers.
Budget voor teambuildings
De voordelen van van 100% thuiswerk zijn voor een bedrijf grotendeels budgettair, omdat de werkgever geen peperdure kantoren moet huren. Maar ook de werknemer kan er zijn voordeel mee doen. Jelle Van den Berg, oprichter van web- en applicatieontwikkelaar Wieni, verwijst vandaag in De Morgen naar enkele kantoorloze bedrijven die het overgebleven budget investeren in teambuildings, of een maandelijkse tweedaagse naar een Europese stad. Zo wordt ook meteen het gebrek aan contact met collega’s opgelost.
Lees ook: