De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing schroeft het productietempo voor het type 787 Dreamliner terug. Momenteel worden er van de Dreamliner nog zes exemplaren per maand geproduceerd, maar dat schema wordt vanaf midden volgend jaar met één toestel per maand vertraagd. Dat heeft Greg Smith, financieel directeur van Boeing, gezegd.
Smith wijst daarbij naar de impact van de coronacrisis, die de vraag naar internationale reizen heeft doen dalen. Dat heeft vooral gevolgen voor de orders van grote passagierstoestellen zoals de Boeing 787 Dreamliner. De productie moet volgens Smith aan dat gegeven worden aangepast.
Reisbeperkingen
‘Het niveau van het internationale passagiersverkeer ligt ongeveer 90 procent lager dan vorig jaar’, benadrukte Smith. ‘De Dreamliner is één van de types die op vluchten naar verre bestemmingen worden ingezet. Experts verwachten dat deze sector zich als laatste binnen de vliegtuigindustrie van de coronacrisis zal kunnen herstellen.’
De luchtvaart op korte afstanden toonde na de eerste golf besmettingen tekenen van herstel, maar vluchten op verre bestemmingen bleven zeldzaam. Enerzijds blijven vele internationale reisbeperkingen van kracht, maar ook de passagiers zelf tonen zich vaak terughoudend om voor een lange verplaatsing op het vliegtuig te stappen.
Bij de vliegtuigmaatschappijen is de vraag naar toestellen zoals de Dreamliner dan ook getemperd. Wegens een aantal productieproblemen moest het type bovendien tevens afrekenen met bijkomende inspecties. Boeing had de problemen zelf in september gemeld.
‘De extra tijd die nodig was voor de inspecties om de hoogste kwaliteitsnormen te garanderen, hebben langer geduurd dan we eerder hadden verwacht,’ erkende Smith. Er werd van de Dreamliner in november geen enkel exemplaar opgeleverd.
Geparkeerd in de woestijn
Door de vertragingen moesten afgewerkte exemplaren tijdelijk rond de fabrieken van Boeing en in een opslagsite in de Californische woestijn worden geparkeerd. Aangezien bestelde vliegtuigen door de klanten pas worden betaald op het ogenblik van de oplevering, raakt ook steeds meer kapitaal in die geparkeerde toestellen geblokkeerd.
Om de gevolgen van de coronacrisis te kunnen opvangen, nam Boeing eerder dit jaar al een krediet van 30 miljard dollar op. De vliegtuigbouwer wil zijn vloot niet-geleverde vliegtuigen dan ook niet te sterk meer laten aangroeien. Daarom werd beslist om het productieniveau van de Dreamliner te vertragen.