De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa had oorspronkelijk berekend dat de coronacrisis het bedrijf zou verplichten 22.000 arbeidsplaatsen te schrappen, maar wellicht zal de tol van de pandemie nog zwaarder zijn. Dat heeft Carsten Spohr, topman van Lufthansa, in een mededeling aan het personeel gemeld. Dat hebben bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gezegd.
Spohr zegt dat de maatregel nodig is omdat het vliegtuigverkeer minder snel op gang komt dan was verhoopt. Om die reden zal volgens hem ook de vloot van Lufthansa nog verder moeten worden ingekrompen.
Lufthansa is net zoals veel andere luchtvaartmaatschappijen zwaar getroffen door de coronacrisis en ingrepen zoals grenssluitingen. Gehoopt was dat het herstel zich inmiddels al sneller zou hebben hersteld en al een grotere vraag zou kunnen worden opgetekend, maar dat blijkt nog niet het geval te zijn.
Leasing
Onder meer kon Lufthansa voor oktober amper één tiende van de reserveringen boeken die een jaar geleden voor die maand waren geregistreerd. Spohr denkt nu dat het tot halverwege het decennium zal duren voor de luchtvaart weer het niveau zal bereiken dat voor de uitbraak van de coronacrisis was opgetekend.
Eerder maakte Lufthansa bekend dat er 22.000 voltijdse banen zouden moeten verdwijnen. Inmiddels circuleerden in Duitse media al berichten over 42.000 afvloeiingen, maar dat cijfer is volgens Spohr overdreven.
Volgende week zou Lufthansa al een keuze kunnen maken over de concrete afbouw van de vloot. De Duitse luchtvaartgroep zou met vliegtuigbouwer Airbus al gesprekken zijn opgestart om een bestelling van een aantal vliegtuigen van het type A350 sneller geleverd te krijgen.
Die vliegtuigen zijn zuiniger dan de vroegere types en zouden in de vloot dan ook een aantal oudere toestellen met een groter verbruik moeten vervangen. Uit financiële overwegingen zouden de nieuwe vliegtuigen ook niet worden gekocht, maar met een leasingcontract in gebruik worden genomen.