Eerste regels voor zelfrijdende auto: verplicht met zwarte doos

Meer dan vijftig landen uit Europa, Azië en Afrika hebben een akkoord bereikt over de introductie van een aantal regels voor de automatisering van het autoverkeer.

De regels, die op het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations van de United Nations Economic Commission for Europe (Unece) werden uitgevaardigd, worden in januari volgend jaar van kracht.

Onder meer de installatie van een zwarte doos wordt verplicht. De nieuwe regels zijn gelinkt aan het derde niveau automatisering van het autoverkeer (L3).

Mijlpaal

De regels hebben op de Automated Lane Keeping Systems (Alks) betrekking. ‘Dit is de eerste bindende internationale verordening over de automatisering van het derde niveau,’ zegt Unece. ‘Er kan hier gewag worden gemaakt van een belangrijke mijlpaal in de introductie van geautomatiseerde voertuigen, die voor alle weggebruikers een veiliger en duurzamer mobiliteit moet garanderen.’

De automatisering kent vijf niveaus. Op het vijfde niveau is er sprake van een volledige automatisering. Op het derde niveau is de bestuurder een passagier wanneer de geautomatiseerde systemen zijn ingeschakeld, maar kan hij op elk moment ingrijpen. Hij is ook verplicht om de besturing over te nemen wanneer het systeem hierom vraagt. De wagen kan niet in alle omstandigheden zelf rijden.

Tesla maakt momenteel gebruik van het systeem Autopilot. Dat is een systeem van het tweede niveau, waarbij van de bestuurders wordt verwacht dat ze op elk ogenblik hun aandacht op het verkeer houden.

Op het derde niveau kunnen bestuurders zich aan andere activiteiten, zoals het bekijken van een film of het versturen van berichten, wijden. Op het vierde niveau hoeft de chauffeur in een aantal duidelijk afgebakende gebieden, niet meer klaar te zijn om snel in te grijpen.

De Verenigde Staten maken geen deel uit van het forum, maar Amerikaanse autofabrikanten zouden de nieuwe regelgeving toch moeten volgen om hun wagens op een brede reeks buitenlandse markten te kunnen verkopen.

Oogactiviteit

De Alks kunnen worden geactiveerd op het ogenblik dat de bestuurder achter het stuur van de auto heeft plaatsgenomen en zijn veiligheidsgordel heeft omgord. Het systeem kan alleen worden geactiveerd op routes die een duidelijke fysieke scheiding voor de verschillende rijrichtingen aangeven.

Op deze wegen mogen ook geen voetgangers of fietsers worden toegelaten. Tevens moet een snelheidslimiet van 60 kilometer per uur worden gehanteerd. Bij de activering van het systeem wordt ook een zwarte doos in werking gesteld, zodat het rijgedrag van de auto wordt opgeslagen en bewaard.

Schermen voor andere activiteiten dan het autorijden worden automatisch uitgeschakeld zodra de bestuurder de controle over het stuur weer overneemt. Eveneens moet het voertuig beschikken over systemen die kunnen controleren of de bestuurder daadwerkelijk in staat is om de controle over het stuur terug te krijgen. Dat gebeurt onder meer door een controle van de oogactiviteit.

De systemen moeten tevens met cyberbeveiliging tegen mogelijke inmenging van buitenaf zijn afgeschermd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.