Belfius en Proximus gaan samen een ‘supereenvoudige neobank’, een louter digitale bank, oprichten. Dat hebben CEO Marc Raisière van de bank en CEO Guillaume Boutin van de telecomprovider tijdens een persconferentie uitgelegd.
Raisière en Boutin gaven meer uitleg bij de digitale alliantie die hun bedrijven vrijdagochtend aankondigden. De samenwerking moet leiden tot een nieuwe bank. Over de naam moeten Belfius en Proximus het nog eens geraken. De lancering is gepland voor de eerste jaarhelft van 2021: het telecomluik wellicht in het eerste kwartaal, de bank in het tweede kwartaal. Details over hoe de formule er juist zal uitzien en hoeveel ze zal kosten, zijn er nog niet. Raisière gaf aan dat hoe actiever een klant bankiert, hoe meer hij krijgt in het telecompakket.
Revolut
De Belgische bedrijven willen zich onderscheiden van de grote internationale spelers. ‘Vandaag heeft men het altijd over Revolut en N26. We noemen dat neobanken, maar het zijn eigenlijk geen echte banken’, aldus de Belfius-CEO. ‘Met onze digitale en IT-ervaring gaan we voor Proximus een echte neobank maken, die meer lijkt op een normale bank.’
Banktransacties zouden voor Proximus een interessante bron kunnen zijn om gerichte reclame op klanten af te vuren. Maar dat lijkt niet de bedoeling. Raisière verwees naar het privacycharter van Belfius: ‘We doen niets zonder toestemming van de klant en we zullen nooit gegevens verkopen.’ Boutin bevestigde de terughoudendheid op dat vlak. ‘We maken daar het verschil met sommige internationale spelers die misschien minder rekening houden met privacy. Het absolute respect voor de GDPR-regelgeving zit in het DNA van wat we samen gaan doen.’
Lees ook: Oude bankreuzen voeren forcing met eigen hippe neobank