De Belgische chemiegroep Solvay voert een sanering door in zijn afdeling voor vliegtuigonderdelen. De fabrieken in Manchester (VK) en Tulsa (VS) gaan dicht en wereldwijd staan 570 jobs op de tocht.
Het gaat om de afdeling Composite Materials, die geavanceerde lichte materialen maakt voor onder meer vliegtuigbouwer Boeing. Solvay-CEO Ilham Kadri schrapt een op de vijf jobs in de composietenafdeling, wat neerkomt op 570 banen, en sluit de fabrieken in het Britse Manchester en het Amerikaanse Tulsa. Ze wil het plan, dat op jaarbasis een kostenbesparing van 60 miljoen euro moet opleveren, tegen eind dit jaar afronden.
737 MAX
Aanleiding van de herstructurering is de coronacrisis en de dalende vraag van klanten. De afdeling heeft het niet onder de markt. Er was al een kostenreductie aan de gang als gevolg van de verminderde productie van de Boeing 737 MAX, het gecontesteerde model van de Amerikaanse vliegtuigbouwer dat wereldwijd in de ban geslagen werd.
‘Het bestaande kostenreductieprogramma is niet voldoende om de aanzienlijke tegenwind door Covid-19 te overwinnen’, zegt Solvay. ‘De huidige crisis heeft geleid tot een forse daling van de verwachte vraag
naar burgervliegtuigen in de nabije toekomst.’
Composieten zijn erg lichte, maar stevige materialen die gebruikt worden bij de bouw van auto’s en vliegtuigen. Solvay heeft geen composietactiviteiten in België. In de hele groep werken ongeveer 24.000 mensen.
Lees ook: