Griekenland vraagt Europese toeristische regels voor post-coronatijdperk

Hoewel buitenlandse reizen voor de meeste Europeanen nog niet meteen aan de orde lijkt, legt Griekenland alvast het onderwerp van nieuwe toeristische regels op tafel. Die moeten op Europees niveau uitgewerkt, vindt de Griekse minister van Toerisme.

De toeristische sector is er eentje die zwaar getroffen wordt door de coronacrisis. In Griekenland staat toerisme in voor 20 procent van het bruto binnenlands product en een vijfde van alle jobs in het land. Vorig jaar mocht Griekenland 33 miljoen gasten ontvangen, drie keer zoveel als de totale bevolking. Het voorbije decennium bracht de reissector samengeteld 18,2 miljard euro in het laatje.

Gezien dat enorme belang voor de Griekse economie, wil de regering een strijdplan klaar hebben om de toeristische motor terug aan te zwengelen, eens het ergste van de coronacrisis voorbij is. ‘Er moeten specifieke regels komen. Nieuwe regels voor hotels, voor stranden, voor zwembaden, voor toerbussen, ga zo maar door’, zegt minister van Toerisme Harry Theoharis.

Oost-Europese vakantiegangers

Maandag zitten de Europese ministers van Toerisme samen en de Griekse minister zal er ijveren voor gemeenschappelijke regels. ‘We hebben ze nodig als we mensen van de ene lidstaat naar de andere lidstaat vervoeren’, zegt hij. ‘Het moeten tijdelijke en economisch zinvolle regels zijn. Als je slechts met 10 mensen in een vliegtuig mag, dan zal er uiteraard geen vlucht ingelegd worden’, stelt Theoharis.

En als vliegen deze zomer inderdaad onmogelijk is, zullen Britse, Duitse en Franse toeristen wegblijven uit Griekenland. Maar de minister hoopt dan om meer vakantiegangers uit Oost-Europa aan te trekken, omdat die met de wagen kunnen komen. ‘In ieder geval moeten er duidelijke regels komen. We zullen we het juiste evenwicht moeten vinden. Voorzichtig zijn en er het beste van maken’, besluit hij.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.