Cijfers Franse luxegroepen tonen impact van coronavirus

De verkoop van luxeproducten heeft tijdens de eerste maanden van dit jaar duidelijk de impact van de coronacrisis gevoeld. Dat blijkt onder meer uit kwartaalresultaten van de Franse groepen Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) en L’Oréal.

In een aantal segmenten van de luxesector wordt wel gerekend op een snelle heropleving wanneer de beperkende maatregelen worden opgeheven. Geen van beide Franse concerns houdt rekening met een blijvende impact.

Dividend

LVMH boekte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 10,6 miljard euro. Dat betekende een daling met 15 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Op autonome basis moest het luxeconcern – eigenaar van merken zoals  Louis Vuitton, Bulgari en Christian Dior – zelfs een inkrimping met 17 procent melden.

Alle marktsegmenten kenden een terugval. De divisie mode en lederwaren, de grootste afdeling van het concern, boekte een omzetkrimp van 9 procent. Bij horloges en sieraden liep de achteruitgang op tot 24 procent.

Het bedrijf waarschuwde dat ook het tweede kwartaal van dit jaar de sporen van het coronacrisis zal dragen. Het zal immers nog enkele tijd duren vooraleer alle winkels en fabrieken opnieuw zullen draaien. LVMH kondigde aan zijn dividend met 30 procent te verlagen.

Online

Bij L’Oréal toonden de kwartaalcijfers een omzet van 7,22 miljard euro. Dat betekende een daling met 4,8 procent tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar. Ook hier wordt gewezen naar de impact van de coronapandemie.

Jean-Paul Agon, topman van L’Oréal, stelde echter dat het bedrijf minder is getroffen dan de totale cosmeticamarkt, die volgens hem tijdens het voorbije kwartaal 8 procent minder omzet heeft gehaald dan tijdens de eerste drie maanden vorig jaar.

Bij L’Oréal kende vooral de divisie professionele producten een terugval. De afdeling, die onder meer aan kapsalons levert, boekte een omzetdaling met 10,5 procent. De coronacrisis heeft in veel landen immers kappers en schoonheidsalons tot een sluiting gedwongen.

Bij de verkoop van producten voor gezichtsverzorging aan apotheken en drogisterijen was er daarentegen een stijging met bijna 12 procent. Agon voegde eraan toe dat zijn bedrijf tevens op een sterke online verkoop, die een groei met bijna 53 procent meldde, kon terugvallen.

Tegen het einde van het eerste kwartaal liet volgens de topman bovendien de verkoop in China opnieuw tekenen van herstel optekenen. Over de uitkering van een dividend heeft L’Oréal nog geen beslissing genomen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.