Sinds iedereen de facto in quarantaine zit is de online-omzet in ons land explosief gestegen. Bovendien schieten Belgische webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Wordt de pandemie de doorbraak van de e-commerce in België?
Sinds 18 maart, toen winkels hun deuren moesten sluiten, is het web het voornaamste verkoopkanaal geworden. Vele kleinhandelszaken hebben dan ook noodgedwongen de switch naar het wereldwijde web gemaakt. Al tijdens de eerste week van de ‘lockdown light’ explodeerde de online omzet. Uit een rapport van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat de online verkoop in de week van 16 tot 22 maart maar liefst 165 procent hoger was dan in dezelfde week vorig jaar.
Noodkreet lokale handelaars
Eten en ontspanning zijn blijkbaar prioritair in tijden van opgelegd isolement: Diepvriezers (+344 procent), beeldschermen (+344 procent) en spelconsoles (+275 procent) waren de sterkste stijgers. Uiteraard kunnen die cijfers het wegvallen van de fysieke verkoop niet opvangen. 2020 wordt sowieso een verloren jaar voor de retail in ons land. Om onze economie er nadien weer bovenop te helpen slaakten een groep van lokale retailers een noodkreet: Een alliantie van 26 Belgische winkelketens, van AS Adventure tot ZEB, riep consumenten op om te kopen op Belgische websites.
Zijn aankopen via internationale spelers zoals bol.com en Amazon per definitie slecht voor onze lokale economie? En betekent de coronacrisis de doorstart van e-commerce in België? Business AM ging te rade bij Cis Scherpereel (Mex United). De strateeg in e-commerce heeft de webshops opgericht van onder meer Bel&Bo, Duvel Moortgat en Hubo en is ook gastdocent aan Ehsal Management School.
Scherpereel: ‘De huidige hogere belangstelling zal zeker een boost zijn voor de e-commerce in ons land. Hoewel de verdienste vooral zal liggen in een versnelde digitalisering bij veel bedrijven. Of die nieuw opgerichte webshops nu ineens voor een groot volumeverkoop gaan zorgen is nog maar de vraag. De meeste zijn namelijk niet opgericht in het kader van een goed uitgekiende strategie, maar vanuit een precaire noodzaak, een soort schrikreactie.’
Waarop moeten bedrijven dan letten om een duurzame online activiteit uit te bouwen?
Scherpereel: ‘Tegenwoordig is de software minder belangrijk. De meeste programma’s die worden gebruikt bieden voldoende kwaliteit. Wat cruciaal is voor een moderne webwinkel: maak je beloftes waar. Qua leveringstijden zijn consumenten de laatste jaren enorm in de watten gelegd door de grote spelers. Het is dus uitermate belangrijk dat het logistieke raderwerk achter de schermen vlot draait. Zorg ook voor een goede communicatie naar de klant toe over verkoopsvoorwaarden en vertragingen, want frustraties op dat vlak worden zelden getolereerd. Dat is een werkpunt bij veel bestaande webshops, maar zeker ook bij diegene die nu ontstaan vanuit een kramp.’
Hoe Belgische bedrijven moeten omgaan met Bol.com & co
In de open brief van de Belgische retailers vragen verschillende bekende CEO’s om op lokale websites te winkelen. Volgens Safeshops, de koepelorganisatie van de Belgische e-commerce, passen internationale ‘online marktplaatsen’ ook in een doordachte lokale digitale strategie. De zogeheten marktplaatsen zoals bijvoorbeeld bol.com en Coolblue, zijn platformen die – naast het verkopen van het eigen assortiment – hun infrastructuur aanbieden als verkoopkanaal voor andere winkeliers. Tegen 15 procent commissie uiteraard.
Momenteel zijn er zijn 20.000 ondernemingen die hun producten verkopen op Bol.com. Daarvan zijn er slechts 3.000 Belgische winkeliers. Volgens Safeshops is het belangrijk dat onze bedrijven inzetten op een eigen webshop, maar ook op een grotere aanwezigheid op de online marktplaatsen. Hoe meer Belgische bedrijven actief op Bol.com, hoe meer omzet terugvloeit naar onze economie. Bovendien kunnen kleine winkeliers via die platformen hun (internationaal) bereik en daarmee hun omzet verhogen.
Moeten we de grote online marktplaatsen dan niet als de aartsvijand van onze lokale economie zien?
Scherpereel: ‘Ik pleit voor een en-en-verhaal. De marktplaatsen zijn erom te blijven, dus kunnen we ze beter op een goede manier inschakelen. Het is de ideale plaats om veel producten te lossen, en volume op te schalen. Wat je er niet verkocht krijgt is je eigen merkverhaal. Marktplaatsen zijn zeer rationele koopomgevingen: prijs en kwaliteit doen er toe. Via een goede webshop kan je het sentiment dat bij je product past in de verf zetten. Als je een marktplaats en een eigen webshop goed combineert, en je schakelt sociale media in voor advertenties (en ook voor verkoop tegenwoordig), dan heb je een mooie mix. Zo kan je massa’s verschillende consumenten het kanaal bieden dat ze willen hanteren om te kopen.’
De open brief die 26 CEO’s schreven om vooral op Belgische sites te kopen moeten we dan met een korrel zout nemen?
Scherpereel: ‘De ‘koop-lokaal- beweging’ die ontstaan is sinds de coronacrisis juich ik heel hard toe. Het is een ethische overweging om lokale handelaars een hart onder de riem te steken. Er was trouwens dringend nood aan meer chauvinisme in ons koopgedrag. Ik denk eerder dat Bol.com niet als een louter internationaal project moet beschouwd worden, maar als een locomotief waar je best uw wagonnetje aanhangt. Dan ben je als lokale ondernemer slim digitaal bezig. Want als de klant je webshop online niet vindt, dan stopt het gewoon.’