De Spaanse kledingketen Zara opent vrijdag in een winkelcentrum in Londen een ‘pop-up’-store. Niets uitzonderlijks, ware het niet dat de uitgestalde kledij er enkel online zal kunnen worden aangekocht. Het gaat om een proefproject dat tot mei zal duren. Het gaat om een kleine vestiging van zo’n 200 vierkante meter. Er zal ook maar een select assortiment worden geshowd.
Ondertussen wordt een grotere vestiging van Zara in hetzelfde Westfield Shopping Center in Stratford gerenoveerd.
In de winkel kunnen klanten kledij uitkiezen en passen, maar niet kopen. Wel kunnen ze er online een bestelling plaatsen die dan enkele uren later kan worden afgehaald, indien ’s ochtends werd besteld. Wordt later op de dag besteld, dan kan de bestelling ’s anderendaags worden afgehaald. Deze regeling geldt even goed voor kledij die men wil omwisselen of terugbrengen.
Zara zet bij deze test volop in op technologie. Zo zullen verkopers worden uitgerust met tabletten en andere mobiele gadgets. Ook de betaling zal worden verricht met betaalterminals die met bluetooth zijn verbonden.
Spiegels doen suggesties
Ook de spiegels in de pashokjes zijn parels van de technologie. Dankzij een identificatiesysteem dat werkt aan de hand van radiogolven – vergelijkbaar met de barcode op een product dat in de supermarkt wordt aangekocht – zal de spiegel het kledingstuk dat wordt aangepast herkennen en de klant bijkomende suggesties doen.
Volgens voorzitter Pablo Isla van Inditex (de holding die naast Zara ook ketens als Massimo Dutti, Pull & Bear en Bershka herbergt) is het concept een volgende stap in de strategie die fysieke winkels en de online wereld wil integreren. In 2017 factureerde Inditex via zijn online filiaal Fashion Retail niet minder dan 1,13 miljard euro aan verkopen.