Op het ogenblik dat marihuana een legale markt zou worden, zou meer dan de helft van de consumenten het product in een of andere vorm willen uitproberen. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent AT Kearney bij tweeduizend consumenten in de Verenigde Staten en Canada. In beide landen bleek meer dan 50 procent van de respondenten aan te geven een wettelijk recreationeel gebruik van marihuana te zullen overwegen.
Ook in het bedrijfsleven kan een groeiende interesse in cannabis worden opgemerkt. Onder meer Constellation Brands, Molson Coors en Coca-Cola bekijken de mogelijkheden die een legale marihuana-markt te bieden zou kunnen hebben.
Voeding
De onderzoekers stelden verder vast dat 76 procent van de respondenten mogelijk zou overwegen om legale producten met cannabis voor therapeutische doeleinden te gebruiken. Daarnaast gaf 41 procent van de ondervraagden een potentiële interesse toe in voedingsproducten – zoals snacks of chocolade – op basis van cannabis.
Al deze toepassingen konden op een grotere populariteit rekenen dan de traditionele marihuana-sigaret, die door 39 procent van de respondenten als een mogelijke vorm van consumptie naar voor werd geschoven. Bijna 25 procent verwees tenslotte naar het gebruik van recreatieve cannabis in producten voor huidverzorging, zoals lotions, crèmes en balsems.
“De resultaten van deze studie kunnen voor een deel een verklaring bieden voor de grote interesse die ook het bedrijfsleven in de sector toont,” beklemtoont Randy Burt, analist consumptiegoederen bij AT Kearney. “Men heeft immers uitzicht op een grote en brede markt.”
“Bovendien kon worden vastgesteld dat bijna 40 procent van de respondenten erkent zich positiever te zullen opstellen tegenover een bedrijf dat zich op de cannabis-markt zou begeven. Bedrijven die plannen zouden hebben om producten met cannabidiol op de markt te brengen, hoeven dan ook niet voor een afstraffing door het publiek te vrezen.”
Reputatie
“Wanneer bedrijven zich in een nieuwe sector van consumptieproducten begeven, moet altijd rekening worden gehouden met het potentiële risico voor de beschadiging van de reputatie en de merknaam,” verduidelijkt Burt. “Cannabis blijkt echter op het gebied van percepties minder gevaren te zullen opleveren dan men eerder had ingeschat.”
“Voor een aantal ondernemingen zou het zelfs bijzonder verstandig kunnen zijn om cannabis-producten aan hun portfolio toe te voegen. Het is voor het bedrijf in ieder geval belangrijk een cannabis-strategie te ontwikkelen.”
In Canada wordt marihuana eerstdaags een legaal product. In de Verenigde Staten blijft het product federaal verboden, maar verschillende individuele staten laten het gebruik toe.